Op 10 mei organiseerde kruiden- en specerijenleverancier Degens de derde editie van de Boeren BBQ in Enspijk, om slagers en andere versspecialisten te inspireren.
Foto's: Degens
Terwijl de Boeren BBQ van Degens in volle gang was, stemde de Tweede Kamer in Den Haag tegen de invoering van een vleestaks. Het nieuws werd in Enspijk met gejuich ontvangen. De vleeswereld is bang dat een vleestaks ervoor zorgt dat vleesconsumptie alleen nog weggelegd is voor een elite, lieten enkele aanwezigen aan Vleesmagazine weten.
Aandacht voor plantaardig
Degens, sinds 1930 smaakexpert op het gebied van kruiden, specerijen, marinades en sauzen, beseft echter wel dat de wereld niet stil staat en dat er ook aandacht moet zijn voor de groeiende groep consumenten die minder of geen vlees eten. Onder de vlag van moederorganisatie Solina – dat wereldwijd in 34 landen eigen productiesites heeft – wordt voortdurend ingespeeld op dit soort trends. Een belangrijke ontwikkeling is dan ook die van plantaardige producten. Dat werd in het Betuwse dorp op dinsdagmiddag 10 mei nog eens duidelijk.
Leo van Etten, eigenaar van Mind Your Meat, een nieuw bedrijf dat gespecialiseerd is in vleesvervangers voor chefs en slagers, hield er een demonstratie. Samen met commercieel manager Pieter de Ruijter van Degens ontwikkelde hij een vegan gehakt met de smaak van rund-, kip- en varkensgehakt. Ter inspiratie mochten de aanwezige slagers de ‘smashburgers’ van de barbecue proeven. Chef-slager Kees van der Meij van Slagerij Zandbergen in Katwijk was niet direct overtuigd. “De smaak is prima maar ik mis de bite van echt vlees. Ik word er dus niet heel blij van,” zei hij eerlijk.
Zijn collega-slager Dylan Berkheij deelde deze mening, maar snapt dat er steeds meer aandacht is voor vleesvervangende producten. Hij voegde er tegelijkertijd aan toe dat vlees nog erg populair is, ook onder de inwoners in Katwijk, die volgens hem vaak erg traditioneel van aard zijn. “Zij willen echt het stukje biefstuk en de ribeye behouden en wij blijven daarop inspelen.” Dat het oude vertrouwde stuk vlees niet gaat verdwijnen is voor de gasten in Enspijk overduidelijk. “Grote stukken vlees worden zelfs steeds populairder”, zei Kees van der Meij. “We verkopen bijvoorbeeld steeds meer procureur”, zei hij.
Het vlees
Het varkens-, lams-, kalfs- en rundvlees dat tijdens De Boeren BBQ werd gebruikt was afkomstig van Van Den Berg Vleesexperts. De Hollandse Hoen kwam van Van Der Laan Poeliersbedrijf. De vis, schelp- en schaaldieren waren afkomstig van Maxima Seafood IJmuiden en de broodjes werden verzorgd door Bakkerij De Jong.
Hybride
Kruislings gestapelde kippendij op een houten staande spies, met de nieuwste droogmarinade van Degens: Dry Glaze Döner Kebab.
Over de hybride worstjes, mede-ontwikkeld door worst- en vleeswarendeskundige Paul van Trigt, waren veel aanwezigen enthousiast. Van Trigt was aanwezig voor het verzorgen van diverse demo’s. “Ik ben een echte vleesman en dat zal niet veranderen, maar ik zie ook dat er een grote markt aan het ontstaan is voor mensen die wat minder vlees willen consumeren. Op verzoek van Degens ben ik me bezig gaan houden met een worstje op basis van 75 procent vlees en 25 procent plant based. Dit heb ik bereikt door getextureerde eiwitten op basis van tarwe toe te voegen,” legde de vaktechnisch adviseur uit. “Ik ben zelf ook twee-derde vegetariër zeg ik altijd. Ik eet regelmatig ’s avonds twee ons zuurkool en een ons worst,” grapte Van Trigt, terwijl hij voor de aanwezigen de hybride chipolata’s op de barbecue legde, bestaande uit 75 procent varkensvlees en 25 procent vegan gehakt.
Nog meer in de smaak vielen de échte vleesproducten. Behalve de kebab-spies was daar ook de nieuwste droogmarinade van Degens: Dry Glaze Döner Kebab. Deze unieke onderscheidende smaakvariant past goed bij kippendij, die kruislings gestapeld wordt op een houten staande spies die geschikt is voor de oven en barbecue. “Dat vind ik echt vernieuwend,” zei traiteurslager Frank Coppens uit Haaren. “Hier ga ik zeker wat mee doen.” Ook de Spareribs Smokey-Joe (Thais en Indonesisch) vielen in de smaak bij de slagers. De spareribs van Pork Best, waren gekruid met kotelet kruidenmix en afgelakt met rib-laksaus. De pork belly (varkensbuik van Pork Best met Pulled Pork Melange in combinatie met BBQ Pulled Pork BBQ Saus van Apollo/Degens) stond 10 mei ook op één van de acht menu’s die Degens presenteerde.
Verleiden
Commercieel manager Pieter de Ruijter zat tevreden op een van de terrassen toe te kijken hoe de slagers en de leden van het Dutch Barbecue Team zich vermaakten op de sfeervol aangeklede boerenhoeve, waar een trio het jaarfeest muzikaal opluisterde. De Ruijter: “Als versspecialist probeer je klanten iedere dag weer te verleiden met geuren, verrassende smaken en inspirerende gerechten. We zijn ingrediëntenleverancier en leveren vooral aan de vleesbranche, maar we zien ook dat plant based in opkomst is en daarvoor zoeken we oplossingen. Sinds vier jaar hebben we de beschikking over een pilot plant in België, waar voor dit type producten smaak en textuur ontwikkeld worden.”
Dit is een artikel uit Vleesmagazine 4. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.
|