Wild meer in trek

12 november 2013 Harrie Leijten

De gemakstrend lijkt zich ook bij de consumptie van wild door te zetten. Ondernemers signaleren een duidelijke toename van de belangstelling voor filet en biefstuk van de meest uitéénlopende wildsoorten.

Deze ontwikkeling, zo laat Wildplaza weten, gaat ten koste van producten met been. Deze consument doet daarbij bewust afstand van 'meer smaak', want bereiding van vlees op het karkas of met been is nu éénmaal smaakvoller.

Belangrijke oorzaak voor deze ontwikkeling is dat consumenten steeds minder tijd kwijt  willen zijn aan de bereiding van wild en dat dit ook niet te ingewikkeld moet zijn.

Daarnaast staan maaltijden en maaltijdcomponenten met wild meer in de belangstelling. Slagers kunnen hiermee goede zaken doen.

500 recepten

Er is ook een groep relatief jonge consumenten die juist meer belangstelling toont voor bereiding van een product vanuit de basis. Klassieke gerechten, op het been gebraden, met zelfgemaakte sauzen en bijzondere garnituur. De informatie over de herkomst van de dieren is ook steeds belangrijker.

De totale wildconsumptie beslaat zo'n 12 miljoen kilo per jaar, waarbij het aandeel wild zonder been toeneemt ten koste van het deelvolume met been. Van dit volume is pakweg zo'n 10% afkomstig van Nederlandse bodem.

Wildplaza.com richt zich met haar informatie op iedereen die iets over wild wil weten. Het heeft een database met ruim 500 recepten.

Altijd op de hoogte blijven?