Nationaal BBQ Onderzoek 2017: We zijn het barbecueën nog niet moe

attachment-001_food-image-VLS14475I01

Bewuster BBQ’en is de trend, kwaliteit haalt kwantiteit in. En mensen nemen de tijd om nieuwe kooktechnieken uit te proberen. Dit blijkt uit het derde Nationale BBQ Onderzoek. Een representatief online onderzoek van Trendbox (powered by Motivaction) en Activate&Co, onder 854 Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar.

Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders (88 procent) jaarlijks minimaal één BBQ mee. Een derde (32 procent) barbecuet zelfs minimaal zes keer per jaar. Slechts 7 procent van de Nederlanders heeft helemaal niets met dit fenomeen. De meest recente BBQ waarbij mensen aanwezig waren, waarderen ze met een schoolcijfer van 7,7. In 2016 was deze waardering precies even hoog: van BBQ-moeheid is geen sprake.

Aanbod op de BBQ minder royaal

Het productaanbod bij een gemiddelde BBQ is op categorieniveau vrij stabiel, maar wel minder royaal dan vorig jaar: op indexbasis -7. Vooral groenten en aardappels legt men wat minder op de grill (maar dat wordt gecompenseerd door de hogere frequentie waarmee men groene salade als side dish neerzet).

Voor de gemiddelde BBQ koopt men dus anders en vooral meer doordacht in. Dat is goed te verbinden met één van de volgens de consument lastigste onderdelen van het BBQ-proces: het inkopen van de juiste hoeveelheden vlees en andere etenswaren (24 procent).

Bewuster BBQ’en

Overall bestaat een standaard BBQ in Nederland nog steeds uit sauzen, stokbrood, kruidenboter, hamburgers, kipsaté en groene salade. Maar onder dat maaiveld zien we kleine, betekenisvolle ontwikkelingen. Vlees blijft het hoofdingrediënt, maar vettere vleessoorten legt men minder vaak op de grill. Daarnaast experimenteren meer mensen dan in 2016 met BBQ-technieken zoals roken, stoven en pizza’s bakken (op indexbasis +14). Steeds meer BBQ-chefs leren steeds meer bij, en proberen vlees en andere producten zo lekker, gezond en verantwoord mogelijk te bereiden. Dat doen ze vaak al met rookhout of rooksnippers en duurzame kokosbriketten. Vegetarische vleesvervangers horen zeker ook bij een meer verantwoord aanbod voor op de grill. Bijna de helft van de BBQ’ers, jongeren tot 25 jaar en vrouwen voorop, staat daar inmiddels voor open.

Ook stoven en roken

Bij het nieuwe BBQ’en hoort ook nieuwe hardware. Naar verwachting schaft zo’n 10 procent van de Nederlanders dit jaar een nieuwe BBQ aan, waarbij het zwaartepunt van de aankopen in het voorjaar en het begin van de zomer lag. De meesten geven daarbij de voorkeur aan aanschaf in een fysieke winkel, het liefst in een bouwmarkt of tuincentrum. Een derde van de BBQ’s wordt online gekocht, iets meer dan in 2016.

De mogelijkheid om te grillen is volgens de respondenten de belangrijkste functionaliteit die een nieuwe BBQ moet bezitten. Daarnaast ziet de helft ervan zijn BBQ ook graag stoven, roken en pizza’s bakken. Bij dat alles blijven veiligheid en gebruiksvriendelijkheid de belangrijkste drivers in het uiteindelijke aankoopproces.

Leestip: Barbecue trend: Groot vlees blijft populair

Lees ook
Creatief op reis

Creatief op reis

De afgelopen maanden heb je waarschijnlijk minder gereisd dan je lief is. Voor ons zijn vakanties momenten van ontspanning, maar ook van inspiratie. Onze grootste hobby is dan ook inspiratie opdoen tijdens reizen in verschillende eetculturen in de wereld

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.