Grootste omzetgroei detailhandel in 11 jaar

overzichtsfoto winkel

De Nederlandse detailhandel heeft vorig jaar 4,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de hoogste groei in elf jaar, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag. Het volume, dus de verkopen, was 3,1 procent hoger.

Online is 19,5 procent meer omgezet. De omzet van zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeide met ruim 3 procent. Overigens hebben de non-foodwinkels het omzetverlies sinds de crisis nog niet weggewerkt. Bij winkels in voedings- en genotmiddelen liggen de opbrengsten duidelijk hoger dan voor de crisis, waarbij supermarkten sterker groeien dan speciaalzaken.

Lees ook: ‘Food grootste groeier bij onlinebestedingen’

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de drogisterijen en parfumerieën, de winkels in schoenen, lederwaren en kleding behaalden meer omzet dan in 2016. De winkels in consumenten-elektronica en in recreatie-artikelen boekten echter een omzetverlies, zo constateerde het CBS.

chart1-e1518508851455

Verandering is samenstelling koopdagen

In de maand december dikte de detailhandelsomzet met 3,5 procent aan. Deze omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen, merkt het statistiekbureau op. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 1,5 procent hoger dan in december 2016.

Herstel een feit

Directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland constateert dat het herstel in de detailhandel 'een feit' is. 'Goed nieuws voor de winkeliers', voegde hij daaraan toe.

chart2-e1518508829920
Lees ook
Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Sinds de coronamaatregelen was het bij Slagerij De Roode in Heemskerk al extreem druk en die drukte is na de opening van de verbouwde winkel alleen maar toegenomen. ‘Het is ongelooflijk. De verbouwing zorgt voor een hele positieve flow', aldus De Roode, die zich helemaal thuis voelt in ‘zijn droomwinkel’.Slagerij de Roode bestaat al 246 jaar. Sinds...

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

De impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten, aldus ABN Amro. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl ondernemers die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent).De impact van...

'Gemak en beleving bepalen de winkel van de toekomst'

'Gemak en beleving bepalen de winkel van de toekomst'

Het eerste seminar van Emondt KMI over het nieuwe verswinkelen, dat op dinsdag 7 juli in The Lightboxx Nijkerk werd gehouden, is een groot succes geworden. Tijdens de inspiratiesessie bespraken slagers, visspecialisten, kaasverkopers en groentespecialisten hoe ze de toekomst van de versspeciaalzaken zien. Op het gebied van winkelinrichting kwamen er...