Ken je marges

23 februari 2023 Michelle de Koning
Foto: Koos Groenewold

"Je hebt kneiterhard gewerkt, maar wat heb je nou verdiend?” Door die vraag van een ondernemer een paar jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de gepassioneerde versondernemer die keihard werkt, maar geen idee heeft hoe het financieel echt met zijn zaak gaat.

Deze – in dit geval – bakker was heel jong ondernemer geworden, werkte hard aan mooie producten en de zaak liep goed. Maar hij hield toch geen geld over om bijvoorbeeld nieuwe machines aan te schaffen. “Ik was blind van de productie en de omzet was goed, maar er ging veel te veel geld uit”, realiseerde hij zich veel later pas. Zijn belangrijkste tip aan andere ondernemers was dan ook: ga er voor zitten en zorg dat je precies weet wat er in komt en wat er uit gaat. En dat wil ook zeggen dat je per verkocht product moet weten wat het kost om het te maken en wat het je oplevert.

Dat klinkt als een open deur. Ik kan me niet voorstellen dat je die rekensom als ondernemer niet maakt. En natuurlijk rekenen ondernemers, maar vaak alleen onderaan de totaalstreep en niet per product. Terwijl dat zo’n verschil kan maken. Zeker nu. Ik verbaas me nog regelmatig over slagers die van een maaltijd, worst of pie niet weten wat de marge is. Net zoals bakkers die niet weten welk gebakje hen het meest oplevert en op welke taart ze helemaal geen winst maken.

Helaas geldt vaak dat hoe kleiner het bedrijf, hoe minder inzicht in de winstmarges. Terwijl de marges daar juist klein zijn. Dus mijn hart maakte een sprongetje bij het verhaal van slager Jan Visschedijk. Nadat hij het zat was om met pen en papier door het bedrijf te rennen om bestellingen voor verschillende leveranciers op te nemen, maakte hij eerst een Excel-bestand en ontwikkelde daarna zelfs een app. Daarmee kan hij snel en makkelijk bestellen én realtime marges bekijken. “De recepturen van onze producten staan namelijk in de app en die zijn weer gekoppeld aan de huidige prijzen van de grondstoffen. Ook de prijzen van de verpakkingen zijn opgenomen in de app – die rijzen momenteel de pan uit.”

Ik hoop dat Jan Visschedijk iedereen die dit nog niet doet, inspireert. Want natuurlijk hebben stijgende prijzen invloed op je bedrijf en maakt de energiecrisis het ondernemers ongelofelijk lastig, maar als je weet hoe het met je marges zit, dan wordt de kans groter dat je je hoofd boven water kunt houden.

Altijd op de hoogte blijven?