Food stuwt detailhandelsomzet in september

geld

In september heeft de detailhandel 1,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. De koopdagsamenstelling in september had een positief effect op de omzet.

September had in 2016 een donderdag en vrijdag meer en een dinsdag en woensdag minder dan een jaar eerder. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen zou de omzet lager zijn dan een jaar eerder. De verkopen (volume) waren in september dit jaar 0,7 procent hoger en de prijzen 0,4 procent.

Foodverkopers verantwoordelijk voor groei

De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden een omzetstijging van 5,1 procent in vergelijking met september vorig jaar. De omzetstijging is vooral toe te schrijven aan de koopdagsamenstelling, aldus het CBS. De verkopen groeiden mede daardoor met 4,3 procent. De omzet van de speciaalzaken groeide een fractie sterker dan die van de supermarkten.

Non-food bleef achter in september

Winkels in non-food kampten met een omzetverlies van 3,4 procent, vooral door lagere verkopen. Het relatief warme weer in de maand september speelde vooral de kledingwinkels parten, aldus het statistiekbureau. Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica was lager, hoewel de krimp wat lager uitviel dan in voorgaande maanden. De drogisterijen en doe-het-zelfwinkels behaalden daarentegen een omzetstijging. Ook de winkels in woninginrichting zetten meer om, al viel de groei lager uit dan in augustus toen er een omzetgroei van bijna 10 procent werd behaald.

Online verkopen namen fors toe

De online omzet groeide in september met meer dan 11 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten circa 14 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is groeide met zo’n 7 procent.

Lees ook
Kerst in coronatijd: kans maar ook een flinke uitdaging

Kerst in coronatijd: kans maar ook een flinke uitdaging

Vanwege de coronamaatregelen zal Kerst 2020 er waarschijnlijk heel anders uitzien dan voorgaande jaren. Veel mensen eten thuis en halen hun inkopen bij de slager. Daardoor zullen ondernemers zich waarschijnlijk meer richten op het stroomlijnen van de processen dan op het assortiment. De kerstperiode is dit jaar niet alleen een kans, maar ook een flinke...

Nederlandse primeur: visspecialist met Fish Pick-up

Nederlandse primeur: visspecialist met Fish Pick-up

Viswinkel Ru-vis in Leusden heeft als eerste versspecialist in Nederland een gekoelde Pick-up geopend, waar klanten 24/7 hun webshopbestellingen kunnen afhalen. Het concept is bedacht door een Belgische slager en wellicht ook een mooi concept voor Nederlandse slagerijen.Ruud van Diermen is samen met Henrik Pieter de Graaf eigenaar van Ru-vis. Zij werden...

Alles over online verkoop voor slagers

Alles over online verkoop voor slagers

Online boodschappen waren al een flinke groeimarkt voor de coronacrisis, maar door de lege schappen in supermarkten in de eerste dagen na de beperkende maatregelen vonden nog meer consumenten de weg naar dit kanaal. Voor bakkers en slagers biedt de online verkoop kansen. Bakkerswereld en Vleesmagazine zetten de beste artikelen over online verkoop voor...