Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

sander-dalhuisen-nA6Xhnq2Od8-unsplash

Beeld: Sanders Dalhuisen via Unsplash

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Ontwikkelaars zijn hard aan het werk om kweekvlees te produceren dat lekker, milieuvriendelijk én betaalbaar is. Maar dat heeft allemaal alleen zin als consumenten bereid zijn het te eten. Panelwizard vroeg namens ABN ARMO aan 1017 mensen hoe ze aankijken tegen de consumptie van kweekvlees. Ruim 4 op de 10 deelnemers is enthousiast (41%) en gaat ervoor, mits prijs, smaak en textuur goed zijn. Een kwart (23%) twijfelt en 35% van de deelnemers laat een stukje kweekvlees voorlopig staan.

Argumenten om te kiezen voor kweekvlees hebben vooral te maken met milieu en dierenwelzijn. De mensen die het resoluut afwijzen doen dat onder andere vanwege het nagemaakte karakter en/of omdat dierlijk vlees de voorkeur heeft. Twijfelaars hebben bedenkingen bij de gezondheid en veiligheid van het kweekvlees en willen daar meer over te weten komen voor ze een beslissing maken.

Sleutelfactoren

De bevindingen sluiten aan bij een onderzoek uit 2020 van Universiteit Maastricht. Daaruit bleek dat consumenten openstaan voor kweekvlees, mits ze voldoende worden voorgelicht en de voordelen bekend zijn. Als dat zo is, zijn ze bovendien bereid er iets meer voor te betalen. Een tweede belangrijke factor is in hoeverre iemand een nieuw voedingsmiddel als "natuurlijk" ziet. Een onzeker aspect voor kweekvlees vanwege het industriële karakter ervan, noemt ABN AMRO. Daar sluit op aan dat het algemene imago van een nieuw voedingsmiddel ook belangrijk is voor de consument. Kweekvlees wordt momenteel vooral in beeld gebracht in een laboratorium-setting; dat kan vertrouwen opwekken, maar ook overkomen als experimenteel en kunstmatig. Dit in tegenstelling tot dierlijk vlees, dat veelal ook een industrieel karakter heeft, maar niet op die manier in beeld wordt gebracht en dus een ander imago heeft.

Het inspelen op deze bezwaren en voorkeuren vraagt vooral transparantie en intensieve communicatie door bedrijven uit de sector, aldus het verslag van de bank. In de praktijk is dat momenteel nog lastig, want kweekvlees is volop in ontwikkelig en bedrijven willen hun geheim (nog) niet prijsgeven.

Dossiers
Lees ook
‘Kweekvlees moet ook sociaal zijn’

‘Kweekvlees moet ook sociaal zijn’

Kweekvlees en -vis kan bijdragen aan veel meer dan alleen een duurzamere landbouw, mits overheden hun verantwoordelijkheid nemen. Dit betogen Gabriel Rosenberg, universitair hoofddocent Gender, Sexuality and Feminist Studies aan Duke University en Jan Dutkiewicz, postdoc Political Science aan John Hopkins University in een essay dat oorspronkelijk...

Meatable en DSM ontwikkelen samen kweekvleesmedium

Meatable en DSM ontwikkelen samen kweekvleesmedium

Meatable slaat de handen ineen met DSM om groeimedia voor kweekvlees te ontwikkelen. Kweekvlees of gecultiveerd vlees staat nog in de kinderschoenen. Een van de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling ervan is het groeimedium waarin het gekweekte vlees kan groeien. Kweekmedia zijn vloeistoffen gevuld met onder meer koolhydraten, eiwitten, vitamines...

ABN AMRO: Wet Arbeidsmarkt in Balans leidt tot opzegging 77.000 tijdelijke banen

ABN AMRO: Wet Arbeidsmarkt in Balans leidt tot opzegging 77.000 tijdelijke banen

De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) dient om vaste arbeidsrelaties aantrekkelijker te maken dan flexibele contracten. Deze wet behoeft verdere uitwerking blijkt uit econometrisch onderzoek van ABN AMRO. Nu stappen werkgevers over op zzp’ers en ontslaan flexwerkers. Ook pakt WAB nadelig uit voor vrouwen, jongeren en lager opgeleiden en leidt niet tot...