Barbecue 2020: kleinere groepen en hamburger blijft favoriet

attachment-001_food-image-VLS12474I01

De coronaperiode heeft zijn weerslag op het barbecuegedrag van Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van De Barbecue Boer. Veel mensen barbecueën alleen met het eigen gezin. Daarbij blijft de hamburger favoriet.

De webshop in barbecuecatering ondervroeg haar klanten en daarvan gaf 42 procent aan alleen met het gezin te barbecueën in coronatijd. 31 procent nodigt wel mensen uit, maar houdt zich netjes aan het aantal toegestane personen. Evenveel mensen geven aan dat ze liever wachten tot het weer mag van de overheid, om dan een uitgebreide barbecue voor veel mensen te organiseren. Slechts 20 procent van de ondervraagden zegt dat corona geen effect heeft op het barbecuegedrag.

Hamburger populair

De ‘good old’ hamburger is een klassieker op de barbecue, zo blijkt uit de enquête. Maar liefst 69 procent van de ondervraagden spreekt een voorkeur uit voor de burger, gevolgd door kipsaté (66 procent) en biefstuk (65 procent). Onderaan bungelt de vegetarische burger met slechts 4 procent, terwijl toch 35 procent van de ondervraagden zegt één of meerdere dagen per week vegetarisch te eten.

De houtskoolbarbecue wint het qua populariteit met 5 procent van de gasbarbecue (38 procent). Dat is volgens De Barbecue Boer wel opvallend, want alle ondervraagden geeft aan zich wel eens te ergeren aan de geur van de barbecue van omwonenden.

 
Lees ook
FSIN: Foodsector in 2021 terug op niveau, forse groei verwacht in 2022

FSIN: Foodsector in 2021 terug op niveau, forse groei verwacht in 2022

De omzet van de Nederlandse foodsector is bijna terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN), het grootste kennisinstituut in de sector. Het herstel gaat véél sneller dan eerder verwacht, maar dat geldt niet voor alle segmenten.

Nederland meest flexitarische land van Europa

Nederland meest flexitarische land van Europa

Nederland kent de meeste (zelfverklaarde) flexitariërs en minste vleeseters van Europa. Dat blijkt uit een onderzoek onder 7.500 consumenten uit tien Europese landen die onlangs werden ondervraagd.

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.