Aantal slagerswinkels daalt in 10 jaar tijd met 400

Slagerij-Zwetsloot

Het aantal slagers is tussen begin 2008 en 2017 met 16 procent afgenomen, van 2595 naar 2190. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In totaal is het aantal winkels in de Nederlandse foodsector met 1,5 procent toegenomen tot 19.000 vestigingen, volgens het CBS. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. De grootste toename is toe te schrijven aan supermarkten, waarvan het aantal in 10 jaar tijd  met 3,2 procent toenam naar 6.000.

Zeer grote verschillen zichtbaar

Het aantal speciaalzaken is in 10 jaar tijd met 0,8 procent toegenomen tot 13.000, maar per branche zijn bij de speciaalzaken zeer grote verschillen zichtbaar. Uit het straatbeeld verdwenen vele slagers (16 procent), groentewinkels (28 procent), en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Het aantal brood- en banketverkooppunten bleef nagenoeg gelijk, met een daling van 10 stuks in 10 jaar tijd.

Snelle groeiers

De snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe.  Op het totaal nam het aantal brood- en banketverkooppunten in 10 jaar tijd met 10 af, waarmee de sector een redelijk stabiele positie inneemt.

Supermarkten motor achter omzetgroei

De omzetgroei in de foodsector komt overigens wel bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In

Foto: Distrifood

2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam.

Het aandeel van supermarkten in de verkoop van voedings- en genotmiddelen is in de loop der jaren sterk gestegen ten koste van de speciaalzaken. Zo steeg de omzet van supermarkten in 2017 vergeleken met 2008 met bijna 21 procent (6,0 procent meer volume), terwijl speciaalzaken in deze periode ruim 11 procent aan omzet en bijna 25 procent aan volume verloren.

Lees ook: Meerdere slagerijen sluiten net voor Pasen definitief deuren

CBS: Grootste prijsstijging voeding sinds 2008

 
Lees ook
Vier workshops om meer uit de feestdagen te halen

Vier workshops om meer uit de feestdagen te halen

Google Digitale Werkplaats en Utrecht Nu Digitaal bieden samen in de maanden november en december een serie praktische workshops aan. De workshops helpen ondernemers om bijvoorbeeld meer uit hun bedrijf en/of meer uit de feestdagen te halen met behulp van online marketing, zo meldt de Koninklijke Nederlandse Slagers (KSN).De winterschool start op woensdag...

Slagerij Snel doet allereerste bestelling bij NextDeli

Slagerij Snel doet allereerste bestelling bij NextDeli

John de Boer van Slagerij Snel in Limmen werd vrijdag 30 oktober door Ben Hansen, eigenaar van NextDeli, verrast met taart en champagne. John de Boer is de eerste slager, die een bestelling deed bij het nieuwe online platform.NextDeli is donderdag 1 oktober van start gegaan. Sindsdien kunnen versspecialisten rechtstreeks zakendoen met leveranciers en...

Dutch Meat Service en Chateau Viande gaan samen

Dutch Meat Service en Chateau Viande gaan samen

Chateau Viande Group BV uit Soest en Utrecht, onderdeel van de SVE Group BV, gaat vanaf 4 januari 2021 samen met Dutch Meat Service BV uit Almere. Met de overname versterkt Chateau Viande de vers vlees positie én de afzetmogelijkheden op het gebied van convenience producten.Met de acquisitie van Dutch Meat Service BV vergroot Chateau Viande de afzet...