Winnaars

21 november 2013 Edwin Rensen

Kwaliteit kent vele facetten. Voor ons als ambachtelijke slagers is het de kunst om die te beheersen. Helaas gaat er soms wat mis terwijl je daar zelf weinig aan kunt doen.

Laatst moest ik als gastdocent aan de slag. Tijdens de les zou ik een varken portioneren en het betreffende kwaliteitsbeestje zou bij mij op de zaak worden afgeleverd. Door miscommunicatie was het mooie, vette dier te laat besteld. Gelukkig beloofde de leverancier het varkentje te zullen wassen, zodat de geplande les door kon gaan. Een staaltje kwaliteit op het gebied van service.

Ongelukkig genoeg had de transporteur die was ingeschakeld kwaliteit iets minder hoog in het vaandel. Mijn spekkie zou op de lesdag zelf worden geleverd. Maar dit bleek niet het geval. Omdat overal een oplossing voor is ging ik zelf op pad om het beestje op te halen maar ik kwam van een koude kermis thuis. Ik moest het doen met antwoorden als ‘Daar weet ik niks van’ en ‘Dan moet je niet bij mij zijn’. Met ongeïnteresseerd personeel is de kwaliteit van je bedrijf ver te zoeken. Daarom juich ik de wedstrijd ‘Slager met Ster’ toe. Iedere deelnemer is een winnaar. Het juryrapport is niet alleen toegespitst op de kwaliteit.

De verbeterpunten zijn een waardevolle tool, waarmee je de algemene kwaliteit van je bedrijf kunt perfectioneren. Kwaliteit is een ruim begrip en weerspiegelt zich ook in de uitstraling van de winkel, vakbekwaamheid en hulpvaardigheid van het personeel en een oprecht marketingverhaal. Producten kunnen nog zo in trek zijn, maar wanneer je ze een misleidende naam geeft is dat niet in de haak. Hoe durf je jezelf slager te noemen als je product geen moer met vlees te maken heeft? Een echte slager werkt met vlees, doet dat met beleving en is hier trots op. Het is een eeuwenoude traditie die wij in stand moeten houden. Er worden al genoeg tradities om zeep geholpen.

Altijd op de hoogte blijven?