Kak niet in

attachment-001_rb-image-1692529

De feestdagen zijn weer achter de rug en we zijn vol goede moed het nieuwe jaar ingestapt. Traditiegetrouw kijken we dan vaak nog even om. Zijn er afgelopen jaar goede zaken gedaan of was het een kwestie van zien te overleven en hopen op betere tijden? Wat kan volgend jaar eventueel beter?

Zelf heb ik het idee dat de vleesverkoop stijgende was. Vooral rond de feestdagen hoorde ik positieve geluiden en op social media kwamen er veel foto's voorbij van trotse slagers met een grijns van oor tot oor. Houd dat vooral vast in 2015. Daarmee bedoel ik vooral dat het belangrijk is uw enthousiasme te delen en niet in te kakken.

Dat inkakken was onlangs nog het onderwerp tijdens een interview bij RTV Noord-Holland. In het kort bedoelde ik hiermee dat het spel tussen de slager en de klant goed gespeeld moet (blijven) worden. Als je al 20 jaar met succes dezelfde koers vaart, wil dit niet zeggen dat je op de automatische piloot verder kunt gaan. Met een onderneming blijft het ondernemen, want de maatschappij verandert continue.

De klant moet de slager uit kunnen dagen en mag hier respons op verwachten. Andersom is dit net zo belangrijk. Pas dan is er synergie tussen beide partijen. Probeer out-of-the-box te denken, een simpele twist qua bereiding kan al zorgen voor extra verkoop.

Daarnaast heb je als ondernemer vrijwel ieder jaar te maken met nieuwe regels. Neem de nieuwe allergenenwetgeving: een bewerkelijk iets, waar veel tijd in gaat zitten. De factor tijd en de droge materie doen ons vakmensen vaak de das om. Eigenlijk willen wij ons alleen bezighouden met datgene waar wij goed in zijn en waar onze passie ligt: vlees!

Papierwerk is een noodzakelijk kwaad. Niemand van ons heeft de ambitie om een papieren slager te worden. Probeer hierin voor uzelf de juiste balans te vinden. Laat u niet afleiden van prioriteit nummer 1: de verkoop. Motiveer uw medewerkers en houd ze vooral een spiegel voor. Bewaak datgene wat goed gaat en steek energie in de zaken die beter kunnen. Als je beseft dat je nooit bent uitgeleerd heb je voldoende drive voor de toekomst. Ik wens u een vleselijk 2015.

Lees ook
KNS: ‘Slagers moeten open blijven tijdens eventuele lockdown’

KNS: ‘Slagers moeten open blijven tijdens eventuele lockdown’

In de media valt het woord ‘lockdown’ steeds vaker. Dit roept bij veel slagers vragen op. Brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) doet er alles aan om ervoor te zorgen dat de slagerijen open kunnen blijven, net als eerder dit jaar.‘Vanaf het begin doen wij er alles aan om jou zo goed mogelijk te ondersteunen in het naleven van de maatregelen,...

Lokaal boodschappen bestellen op één online platform

Lokaal boodschappen bestellen op één online platform

In opdracht van het winkelvastgoedbedrijf Wereldhave heeft Shopforce ‘Connect’ geïntroduceerd. Hiermee kunnen klanten van het winkelcentrum hun lokale boodschappen gemakkelijk vooraf bestellen op één online platform en ervoor kiezen om deze ofwel op een geschikt tijdstip af te halen of om de bestelling op een duurzame manier thuis te laten bezorgen.Wereldhave...

NVWA-inspectieresultaten per 1 september 2020 sneller openbaar

NVWA-inspectieresultaten per 1 september 2020 sneller openbaar

In de openbaarmaking van inspectieresultaten van de NVWA treden per 1 september veranderingen op. Dit biedt NVWA de mogelijkheid om inspectieresultaten sneller met naam en toenaam naar buiten te brengen. Zo zullen bijvoorbeeld de inspectieresultaten van alle horeca in Nederland zichtbaar worden.De afgelopen jaren zijn al van verschillende productonderzoeken...