‘Als iets lekker is, dan verkoopt het zichzelf’

Linschoten-03

Zoals jullie waarschijnlijk al weten, leiden Hubert en ik een ambachtelijke slagerij waarin we zoveel mogelijk producten zelf maken. Uitgangspunt daarbij is dat onze producten vooral lekker(der) moeten zijn.

De vleeswarenverkoop is een belangrijke pijler onder ons bedrijf. Elke dag liggen er zo’n zestig soorten voorgesneden gepresenteerd in onze toonbank. Geïnspireerd door wat groepsleden van de jonge slagers wilde onze David zelf ham gaan maken. Na wat pekelstages bij collega’s en de aanschaf van een pekelinjector zijn we dus zelf hammen gaan maken.

Nu verkochten we al een lekker stabiele ham, maar de eigengemaakte had toch nog even iets extra’s. Juist dát waarnaar je eigenlijk op zoekt bent. Ondertussen wilde David ook wel graag

eigen gerookte kipfilet gaan maken. ‘Joh, daar verkopen we bijna niets van. Voor die 5 kilo per week haal je je toch niet al die moeite op je hals?’, zei Hubert sceptisch.

Uiteraard laat de jonge generatie zich hierdoor niet afschrikken en de gerookte kipfilets deden hun intrede. Al vrij snel kregen we de eerste reacties dat onze gerookte kip toch wel veel lekkerder was geworden.

Ook was de voorraad telkens ontoereikend. Inmiddels is de hamverkoop verdubbeld en die van de gerookte kip vervijfvoudigd. Van de restjes kip snijden we reepjes en daar maken we een

salade van, die inmiddels ook tot de hardlopers behoort.

In deze tijd van minder zout en pure of clean label willen wij richting collega’s vooral benadrukken: laat smaak leidend zijn in je receptuur. Want als iets lekker is dan verkoopt het zichzelf.

Afgelopen week woonden wij een presentatie bij over het zogenoemde MAP-verpakken (gasverpakken met een vacumeermachine) van voorgesneden vleeswaren. Enkele collega’s die er al mee werken, lieten zich in een panelgesprek uit over de voordelen en het werkplezier van het MAP-verpakken. Eén van de argumenten was meerverkoop. Om de slagersklant tegemoet te komen die anders ook nog de supermarkt binnenrent om wat voorverpakte vleeswaren mee te nemen, omdat die langer houdbaar zijn.

Waarop Hubert bromde: ‘Je moet zorgen dat je producten zó lekker zijn dat ze helemaal niets meer van de supermarkt lusten.’

Dossiers
Lees ook
Omzetstijging Ter Beke

Omzetstijging Ter Beke

Ter Beke sloot de eerste helft van 2022 af met een hogere omzet en lagere bedrijfswinst. In totaal kwam de omzet van de Belgische vleeswaren en diepvriesmaaltijdenproducent uit op 373 miljoen euro. Dat meldt Ter Beke in een persbericht op de website.

Levensmiddelentechnoloog wil ambacht worst maken behouden

Levensmiddelentechnoloog wil ambacht worst maken behouden

Voor worst maken is veel vakmanschap nodig, maar door het sluiten van slagerijen verdwijnt deze kennis. Levensmiddelentechnoloog Johan Kwaaitaal wil de kennis en vakmanschap van worst maken internationaal borgen.

ACM wil meer onderzoek naar overname Stegeman door Ter Beke

ACM wil meer onderzoek naar overname Stegeman door Ter Beke

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil meer onderzoek naar de overname van CFG Benelux (Stegeman) door Ter Beke. Dit onderzoek moet zich richten op de markten voor vleeswaren en het snijden en verpakken daarvan.