Keurslager Van der Meer: ‘Alles draait om beleving’

Lokaal van der meer 1

Keurslagerij Van der Meer is samen met bakkerij Van der Werf en kaasmakerij de Nylander in Workum Versmarkt De 3 Ambachten gestart. ‘We zitten in een prachtig ruim pand op een hele mooie locatie naast twee supermarkten. Alles draait bij ons om beleving’, vertelt Thijs van der Meer trots. ‘Door drie ambachtelijke bedrijven samen te voegen onder één dak, kunnen we elkaar alleen maar versterken.’

Keurslagerij Van der Meer was vroeger gevestigd in het centrum van Workum, een Fries stadje met 4.500 inwoners. ‘Ons vorige pand was sinds 1930 in onze familie. Het was een klein, gezellig winkeltje waar jarenlang een eigen slachterij bij zat. Daar zijn we rond 2009 mee gestopt’, blikt Van der Meer terug. De beslissen heeft hij samen met zijn vrouw Janke weloverwogen genomen. ‘Ik wilde graag meer tijd aan de klanten besteden in plaats van aan de slachterij. Bovendien ging een medewerker met pensioen en zouden we voor het slachten een nieuw personeelslid moeten aanstellen. Dat zorgde ervoor dat wij de knoop hebben doorgehakt en gestopt zijn met slachten.’

Al een aantal jaren geleden had de familie Van der Meer het idee om het voormalige schoolgebouw en bibliotheek in de stad om te bouwen tot een versmarkt. ‘Het prachtige pand ligt ook nog eens op een schitterende locatie naast twee supermarkten en aan een groot parkeerterrein.’ Samen met Bakkerij Van der Werf had het echtpaar al eens over de gezamenlijke versmarkt gesproken. ‘Ook de familie Van der Werf reageerde heel enthousiast.’ Het pand was echter zo groot, dat gezocht werd naar een derde partij. ‘Dat had bijvoorbeeld een groentewinkel of een delicatessenzaak kunnen zijn, maar uiteindelijk is het de kaasboer geworden’, vertelt Van der Meer. ‘Daar zijn we heel blij mee. Het aanbod van de familie Bokma past er heel mooi bij.’

Lokaal van der meer 4

Het voormalige schoolgebouw en bibliotheek in Workum is omgebouwd tot een verscentrum.

Ambacht

De 3 Ambachten is volgens hem uniek in Friesland. ‘Dat komt omdat de versmarkt echt door drie ondernemers wordt geleid. Bovendien heeft ons pand een hele bijzondere ambiance. De winkels hebben allemaal hun eigen identiteit en uitstraling behouden, maar passen toch ook mooi bij elkaar als één geheel. Ons gehele pand straalt ambacht uit.’

'De winkels hebben allemaal hun eigen identiteit en uitstraling behouden, maar passen toch ook mooi bij elkaar als één geheel'

Thijs van der Meer, Keurslager

De inrichting is verzorgd door een architect in samenwerking met Emondt-KMI. ‘We hebben al onze wensen doorgegeven en daaruit is een mooi ontwerp ontstaan’, vertelt Van der Meer, die zelf vooral inspiratie haalde uit buitenlandse reizen. ‘In Londen, Milaan, Parijs, Barcelona, maar bijvoorbeeld ook in België zijn we prachtige initiatieven tegengekomen. Hele mooie versmarkten en winkels met een Bourgondische uitstraling. Dat Bourgondische gevoel wilden we graag in onze winkel terug laten komen. De klanten moeten het gezellig vinden om iets te kopen. Er moet heel veel beleving zijn.’

Beleving

Door de grootte van het pand kan deze beleving volop worden geboden. ‘We werken heel open. In de klapdeuren van de worstmakerij hebben we een groot raam geplaatst. Zo kunnen de klanten ons aan het werk zien. Achter de toonbank is er genoeg ruimte. We kunnen er gemakkelijk met z’n vijven tegelijk staan. Ook kunnen er nog twee mensen de snijmachines bedienen en houdt één persoon zich met de maaltijden bezig. Zo kunnen we met z’n achten tegelijk werken zonder elkaar in de weg te lopen. Overal in de winkel gebeurt wat. Klanten vinden dat prachtig.’

Lokaal van der meer 5

Door de grootte van het pand kan er volop beleving worden geboden.

Ook de nieuwe koeltoonbank biedt volop beleving. ‘We zijn voornamelijk een worst- en vleeswarenslagerij’, beschrijft Van der Meer. ‘Daar is bij ons de meeste vraag naar. Ruim tachtig procent van de vleeswaren maken we zelf. Verder verkopen we steeds meer maaltijden en belegde broodjes. Deze liggen in ons nieuwe zelfbedieningsmeubel. Het meubel bevalt ontzettend goed. We merken duidelijk dat klanten graag iets meepakken.’

Ook al onderscheidt Van der Meer zich vooral in zijn worst en vleeswaren, toch zorgt hij ervoor dat ook de kwaliteit van het verse vlees helemaal top is. ‘We bieden Boerderijkip aan en ons varkensvlees is van Porc Locale in Drachten. Daarnaast verkopen we sinds kort Livar varkensvlees. Onze Belgisch Blauwe runderen komen uit Nederland en worden geslacht in Leeuwarden. De kwaliteit moet goed zijn. Dat is het allerbelangrijkste. Onze winkel trekt mensen van jong tot oud, die een goede voeding belangrijk vinden. Ze houden van lekkere dingen en willen graag iets bijzonders op tafel zetten.’

One-stop-shop

De klanten hebben heel positief op De 3 Ambachten gereageerd. ‘Ze vinden onze versmarkt niet alleen erg mooi, maar ook heel praktisch. Ze hoeven nu niet meer speciaal voor onze worst naar het centrum te komen, maar kunnen hun aankopen nu met een bezoek aan de supermarkt combineren en gelijk ook nog wat andere lekkere dingen bij de bakker en kaashandel meenemen. Die one-stop-shop werkt echt fantastisch! Mensen nemen niet alleen, mede door ons nieuwe zelfbedieningsmeubel, meer producten mee, maat we hebben er ook veel nieuwe klanten bijgekregen.’

Lokaal van der meer 3

Klanten vinden de versmarkt niet alleen erg mooi, maar ook heel praktisch.

De ruime opzet van de versmarkt spreekt de klanten aan. ‘Zeker in deze coronatijd. Er kunnen twintig mensen tegelijk in onze winkel. Op drukke dagen hebben we een deurbeleid. Dan moeten alle klanten een winkelmandje meenemen. Als deze op zijn, dan moet men even buiten wachten.’ Klanten die liever alle drukte mijden, kunnen ook online bestellen. ‘Op dedrieambachten.nl kunnen mensen ons hele gebouw zien. Vervolgens kunnen ze op onze afzonderlijke websites met webshop klikken. Veel van onze producten staan inmiddels online aan.’ Toch loopt het aantal bestellingen niet storm. ‘Het zijn er een stuk of tien per week. Dat staat in geen verhouding tot de winkelverkoop. De meeste mensen vinden het veel te leuk om langs te komen.’

Kerst

Met Kerst wil de ondernemer een extra koelwagen buiten neerzetten waar mensen hun bestellingen kunnen afhalen. ‘Dan hoeft deze groep de winkel dan niet meer in. Door de bestellingen buiten in de koelwagen te zetten, kunnen we onze koelcel volledig voor onze voorraad gebruiken. We geven al onze klanten een nummer mee en werken we met tijdsloten. Een bepaalde groep nummers kan dan in een bepaalde periode worden afgehaald. Zo kunnen we de drukte spreiden en weten klanten precies wanneer ze hun bestelling kunnen afhalen. Ook op ons oude adres werkten we op deze manier en dat beviel ons heel erg goed.’

Thijs en Janke zien de toekomst positief tegemoet. ‘In het verleden waren we heel blij met ons kleine winkeltje. Het is best jammer dat we het centrum hebben verlaten, maar we hebben nu veel meer bestaansrecht gekregen. De vraag naar kwaliteit blijft. Goede voeding wordt steeds belangrijker. De mensen die niet vegetarisch zijn, willen graag een mooi stukje vlees op hun bord.’

Voor klanten die geen vlees eten, heeft de slager een klein assortiment vleesvervangers in de diepvries. ‘Er is weinig vraag naar en daar ben ik ook niet echt rouwig om. Op de slagersvakschool heb ik het slagersvak geleerd. Dat kun je niet vergelijken met het bereiden van een hamburger van rode biet. Dan had ik beter groenteboer kunnen worden’, zegt hij lachend.

 
Dossiers
Lees ook
KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Dit jaar bestaat Keurslager van Leeuwen 100 jaar. Dit bijzondere jubileum is nu nog mooier geworden nu de slagerij het predicaat Hofleverancier mag voeren. Commissaris van de Koning, Jaap Smit, overhandigde het predicaat op 25 november aan slager Paul van Leeuwen, de derde generatie van de slagersfamilie.

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Deze week startte de langdurige campagne Werken in de Slagerij op de sociale media. Het doel is om door middel van video’s en verhalen van slagers jongeren en zij-instromers te enthousiasmeren voor het slagersvak.