Wakker Dier richt pijlen op Emté

24 juli 2017

Wakker Dier begint maandag een tv-campagne tegen de reclameacties voor gangbaar vlees van supermarktketen Emté. Dit schrijft Distrifood op haar website.

Emté eindigde het afgelopen half jaar hoog in de ranglijst die Wakker Dier hierover bijhoudt. De reclamespot richt zich op de aanbiedingen voor gangbaar varkensvlees, maar het stoort Wakker Dier naar eigen zeggen ook dat Emté, zo beweert de actiegroep, regelmatig aanbiedingen heeft voor gangbaar pluimveevlees en rundvlees. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingen inzetten om de verduurzaming van de veehouderij te versnellen.

Kritisch op metingen Wakker Dier

Emté was in het verleden kritisch over de metingen van Wakker Dier, onder meer over de verandering van de definitie van het begrip kiloknaller. Daarnaast snapt de formule niet dat het concept Natuurvlees zoals dat bij Emté verkocht wordt niet meetelt. Volgens de keten kijkt Wakker Dier te veel naar keurmerkjes en te weinig naar het échte dierenwelzijn.

Hoofdrol voor industrievarken

In de reclamespot speelt een industrievarken de hoofdrol. ‘Dit dier krijgt in de vee-industriestal weinig ruimte: als het 15 tot 30 kilo weegt, hoeft er per dier maar 0,3 m2 vloeroppervlak in het hok te zijn. Dat is nog niet eens de oppervlakte van een winkelwagentje. Als de dieren groeien, groeit de minimale wettelijk toegestane oppervlakte mee, maar het blijft krap. Als de dieren 85 tot 110 kilo zijn, is er slechts 0,8 m2 ruimte per dier in de stal’, beweert de actiegroep in een persbericht.

Altijd op de hoogte blijven?