Voedselverspilling: duurder eten is het antwoord

verspilling

Als ons eten twee keer zo duur zou zijn als nu, verwacht 24 procent van de Nederlanders vrijwel niets meer weg te gooien. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu en de Rabobank, uitgevoerd door Motivaction.

Aanleiding van het onderzoek is de start van een voedselverspillingscampagne van Natuur & Milieu en de Rabobank 20 oktober bij De Verspillingsfabriek.

‘Op basis van deze cijfers kunnen we concluderen dat duurder voedsel een goede prikkel is om veel minder te verspillen,’ aldus Talitha Koek, woordvoerder bij Natuur & Milieu. ‘Het eten in Nederland is relatief goedkoop in vergelijking met de ons omringende landen. Daarom pleiten we voor een ‘echte prijs’ voor voedsel waarin de milieukosten ook worden meegerekend en de boer een goede prijs krijgt. Met als voordeel dat er ook nog minder wordt weggegooid.’

2,5 miljard voedselverspilling

Nederlandse consumenten gooien jaarlijks voor 2,5 miljard euro aan eetbaar voedsel weg. Per persoon is dit 150 euro (bron: Milieu Centraal). In totaal gooien we in Nederland 800 miljoen kilo voedsel weg en verspillen we daarmee drie megaton CO2. Zonder voedselverspilling thuis zou de uitstoot per Nederlandse consument met 1,5 procent afnemen. Dit staat gelijk aan de uitstoot van ruim een miljoen auto’s.

Voedsel: 11 procent van inkomen, verwachting is hoger

Nederlanders geven gemiddeld zo’n 11 procent van hun netto inkomen uit aan eten, blijkt uit onderzoek (Bron: Voedingscentrum). Meer dan de helft van de ondervraagden denkt echter dat dit percentage twee keer zo veel of hoger is. Veel ondervraagden denken 20 tot 30 procent van hun inkomen aan voedsel uit te geven. ‘Ook op basis hiervan is er ruimte om de prijs van voedsel te verhogen. We bungelen wereldwijd onderaan wat betreft het percentage van ons inkomen dat naar voedsel gaat’, aldus Koek.

Kleinere verpakkingen

Belangrijkste redenen van voedselverspilling zijn; dat het eten niet meer goed ruikt/ smaakt/ eruit ziet (54 procent), de houdbaarheidsdatum is verlopen (34 procent) en er teveel is bereid (26 procent). Oplossingen die het meest worden genoemd om voedselverspilling tegen te gaan zijn: kleinere verpakkingen (43 procent), boodschappenlijstjes gebruiken (33 procent) en informatie over de houdbaarheid van producten (24 procent).

‘De Rabobank kan als organisatie zelf bescheiden bijdragen aan het verminderen van voedselverspilling. We kunnen als wereldwijde Food&Agri-bank wel echt impact maken, door financiering van oplossingen in de gehele F&A-keten. En bovendien door samen te werken met duurzame koplopers zoals De Verspillingsfabriek en met maatschappelijke partners’, zegt Bas Rüter, directeur Duurzaamheid Rabobank over de samenwerking. De Verspillingsfabriek maakt soep van voedselresten.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van Natuur & Milieu en de Rabobank uitgevoerd door Motivaction onder een representatieve steekproef van 801 Nederlanders tussen 16 en 75 jaar. De steekproef is representatief voor opleiding, leeftijd, geslacht, regio en waardeoriëntatie. Motivaction is een onafhankelijk onderzoeksbureau, lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
MBO Rotterdam-Rijnmond en IntelligentFood bundelen krachten tegen voedselverspilling

MBO Rotterdam-Rijnmond en IntelligentFood bundelen krachten tegen voedselverspilling

Het MBO-onderwijs in Rotterdam-Rijnmond en IntelligentFood werken samen in het project ‘Let’s change the face of food waste’. Het doel is voedselverspilling tegen gaan en meer bewustwording te creëren.

Onderzoek naar werknemers in vleessector

Onderzoek naar werknemers in vleessector

Ruim 37 procent van de werknemers in de vleessector is in dienst van een uitzendbureau. Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.