Vleessector moet op maaltijdpad

13 augustus 2012 Edwin Rensen

BAARN – Vleesbedrijven die in de toekomst willen blijven meespelen op de Nederlandse markt, moeten zich gaan toeleggen op maaltijdcomponenten. Het klassieke zelfgebakken lapje vlees op een bord gekookte aardappelen en groenten verdwijnt.

BAARN – Vleesbedrijven die in de toekomst willen blijven meespelen op de Nederlandse markt, moeten zich gaan toeleggen op maaltijdcomponenten. Het klassieke zelfgebakken lapje vlees op een bord gekookte aardappelen en groenten verdwijnt.

Dat voorspelt voorzitter Wim van Pelt van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV). In zijn nieuwjaarsrede tijdens de COV-vergadering in Baarn sprak hij over de veranderingen die de vleessector de komende vijf jaar nog te wachten staan. Zolang de vleessector luistert naar de wensen van de consument (gezondheid, gemak, genot en veiligheid) zijn er voldoende mogelijkheden voor de industrie’, aldus van Pelt. ‘Consumenten zijn “momentenconsumenten” geworden.’

Kooktijd

Hij denkt dat in 2012 80% van de huishoudelijke maaltijden zal bestaan uit kant-en-klare maaltijdcomponenten en/of voorgekookte maaltijden. ‘Vroeger bepaalde de kooktijd van een aardappel de hoeveelheid tijd die je in de keuken doorbracht. Nu is dat al teruggebracht tot de kookduur van pasta of rijst. Staan wij daar wel voldoende bij stil?’, vraagt Van Pelt zich af.

Weekeinde

Vlees zal niet van de menu’s verdwijnen, denkt de COV-voorzitter. ‘Vlees is met een aandeel van 16 procent nog altijd de belangrijkste versgroep in de schappen. Wel zal het consumptiepatroon van de consument verder veranderen. Ik constateer een verdere destructurering van de traditionele maaltijden. Mensen willen alleen nog in het weekeinde traditioneel koken.’

Vleesbedrijven die door innovatie en marketing hier op in spelen hebben een interessante en dynamische markt in het verschiet, meent Van Pelt.


 


 

Altijd op de hoogte blijven?