Vleessector is gestunt met vlees beu

13 augustus 2012 Caroline van der Plas

ZOETERMEER – Ook de vleessector wil af van het gestunt met vlees in supermarkten. De brancheorganisatie COV wil dat supers vlees 'voor een reële prijs' aan de consument aanbieden.

ZOETERMEER – Ook de vleessector wil af van het gestunt met vlees in supermarkten. De brancheorganisatie COV wil dat supers vlees ‘voor een reële prijs’ aan de consument aanbieden.


'Het stunten met vlees doet geen recht aan de kwaliteit en aan de inspanningen van de gehele productieketen om tegemoet te komen aan de extra maatschappelijke eisen op het terrein van dierenwelzijn en duurzaamheid’, stelt de COV.


Marges

Het voortdurend en langdurig stunten met varkensvlees de afgelopen maanden, leidt er volgens de organisatie bovendien toe dat de marges oneerlijk worden verdeeld. De COV is bezorgd dat dit ten koste gaat van zaken als kwaliteit en innovatie en uiteindelijk de continuïteit van de gehele sector.


Europese markt

De Nederlandse Vakbond voor Varkenshouders (NVV) legt de verantwoordelijkheid voor de onevenwichtige margeverdeling bij de supermarkten, maar ook bij de grotere internationale marktpartijen in de vleessector. Ook het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) wijst in de richting van de vleessector. ‘Dit is onjuist en onterecht’, vindt de COV.


‘De vleessector is - net als de gehele voedingsmiddelenindustrie - voortdurend in ontwikkeling om internationaal concurrerend te zijn en te blijven', reageert de COV.

Van een dominante marktpositie is volgens de organisatie geen sprake. 'De markt van varkens en varkensvlees is een Europese markt. Bijna veertig procent van de varkens en tweederde van het varkensvlees wordt úit Nederland geëxporteerd en van iedere kilogram varkensvlees die in Nederland wordt verbruikt, is ongeveer vier ons afkomstig uit het buitenland.’


Bezorgd

De COV is wel net als de NVV bezorgd over de concurrentie tussen supermarkten en de gevolgen die dit heeft voor de gehele productieketen. I

'Inmiddels wordt ruim negentig procent van de huishoudelijke aankopen van vlees gedaan bij nog slechts een handvol grote retailers die elkaar hevig beconcurreren om de gunst van de prijsbewuste consument.'

Lees ook:

NVV in het geweer tegen prijsstunters (16 juli 2009)

Varkens in Nood steunt actie NVV (21 juli 2009)

'C1000 helpt imago vlees om zeep' (5 maart 2009)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over stunten met vlees

Altijd op de hoogte blijven?