‘Verkoop eens een uniek en origineel geschenkenpakket’

spijkerman-brunchpakket

Klanten kunnen voor diverse momenten een geschenk nodig hebben. Dit is een kans om een uniek en origineel geschenkenpakket te verkopen! Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag, of een jubileum en vergeet de zakelijke klanten niet, aldus het nieuwe magazine op Slagerspassie.nl. Daarnaast bieden ook ontbijt- en brunchpakketten mogelijkheden.

In het nieuwe magazine van Slagerspassie komt Coen Arbouw van Scharrelslagerij Arbouw uit Voorschoten aan het woord. De grootste reden om aan de verkoop van pakketten te beginnen, is volgens hem de grote vraag van bedrijven en consumenten. ‘We hebben de meest mooie producten, die we nu in een mooie geschenkverpakking aanbieden, zoals hammen, olijfolie, wijnen en kazen. Allemaal delicatessen, die ontzettend leuk zijn als cadeau. Daarnaast hebben we versgeschenken met bijvoorbeeld een prachtige entrecote of een Cote de Boeuf.'

Superstoer

Zijn inspiratie haalt hij vooral uit eigen interesse. ‘Als je achter een product staat, dan verkoop je dat ontzettend makkelijk in de winkel.’ Het geschenkenpakket dat hij zelf superstoer en heel mooi vindt om te verkopen is een mooie gerijpte Cote de Boeuf uit de dry gae kast. ‘Ontzettend lekker en heel gaaf een stoer om te geven.’ Vooral via social media maakt hij reclame voor zijn pakketten. ‘De consumenten willen het liefst 24/7 je winkel kunnen zien.’

De Smokerie

openingsfoto-300x200 Foto: Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Ook Dennis van Kooij van De Smokerie verkoopt diverse pakketten, zo vertelt hij aan Vleesmagazine. ‘In samenwerking met Myriam Hendrickx van distilleerderij Rutte uit Dordrecht heb ik een Dordtse borrelworst met gin en met korenwijn ontwikkeld. We gebruiken de worsten onder meer voor relatiegeschenken, bijvoorbeeld in combinatie met een fles en een mooi glas. De belangstelling voor de worsten is groot. Soms komen mensen vanuit Rotterdam of Noord-Brabant speciaal voor onze worst naar de winkel’, aldus Van Kooij. 'Het zijn een echte impulsartikelen. Men neemt er graag een paar mee. Als klanten ze geproefd hebben, dan komen ze ervoor terug. Ze zijn een echte hype aan het worden.’

Pasen

Marian Lemsom, directeur van de Koninklijke Nederlandse Slager (KNS), adviseert om met Pasen ook eens aan de verkoop van pakketten te denken. ‘Traditioneel ligt de focus bij Pasen op het ontbijt/ de brunch. Dit biedt voor slagers kansen om, eventueel in samenwerking met andere versspecialisten, ontbijt- en brunchpakketten aan te bieden met bijvoorbeeld soep, een quiche, ragout en een variatie van salades.’

Slagerij Spijkerman

Keurslagerij Spijkerman in het Friese Akkrum biedt met groot succes tijdens speciale dagen zoals Pasen en Moederdag samen met de plaatselijke bakker een brunchpakket aan. ‘We zijn hier als experiment mee begonnen en in een dorp van 4.000 inwoners lukte het ons om honderd Paasbrunches te verkopen. Vanwege dit grote succes hebben we het concept ook naar Moederdag uitgerold’, vertelt Henk Spijkerman enthousiast.

Spijkerman2-300x200 Foto: Anne van der Woude

De brunchpakketten bestaan uit diverse soorten broodjes, zoals croissants en bolletjes en allerlei vleeswaren zoals achterham, runderrookvlees, gebraden runderrollade en twee soorten salade. ‘Ook vullen we het pakket met enkele specialiteiten zoals extra rauwe ham die wij Akkrumer plaatham noemen en onze Coppa di Akkrum van Livar varkensvlees. Zo kunnen we iets leveren wat anderen niet kunnen bieden. Het pakket wordt aangevuld met verse zuivel en jus d’orange. Met Pasen doen we er natuurlijk ook een paar paaseieren bij. Onze marge op de vleesproducten ligt rond de zestig procent, maar doordat we de eieren en het drinken toevoegen, komt deze rond 40 procent te liggen. Deze producten schuiven we zo door. We hebben bewust voor een compleet pakket gekozen om klanten zoveel mogelijk service te bieden.’

[intermezzo: 1]  
Dossiers
Lees ook
Koos van Essen volgt Ad Bergwerff op als voorzitter KNS

Koos van Essen volgt Ad Bergwerff op als voorzitter KNS

Toen hij zitting nam in het bestuur van branchevereniging KNS (Koninklijke Nederlandse Slagers), had hij al de ambitie om op termijn voorzitter te worden. Koos van Essen windt er geen doekjes om. Als hij zich ergens voor inzet, dan graag aan het roer.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

‘Bij ons geen eenheidsworst’

‘Bij ons geen eenheidsworst’

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Vandaag het eerste voorbeeld: Hillegonda van den Berg - Van den Berg Vleesexperts.