De helft van de Nederlanders wil minderen in hun vlees- en visconsumptie, blijkt uit recent onderzoek* van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Het afgelopen jaar werden vegetarische recepten zelfs het meest gekozen door klanten. Om vegetarisch eten voor de consument makkelijker te maken, werkt HelloFresh de hele maand maart samen met de Vegetarische Slager.
Voor 60 procent van de Nederlanders blijft een stukje vlees bij de maaltijd onmisbaar, blijkt uit een onderzoek onder 1000 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van HelloFresh. 61 procent geeft zelfs aan dat vlees bij de maaltijd een vanzelfsprekendheid is. Toch geeft de helft aan minder vlees te willen eten.
“Het is erg goed om te zien dat we bewuster worden van onze vleesconsumptie. Dat steeds meer Nederlanders vaker vegetarisch willen eten, blijkt ook al een tijd uit de inzichten die wij van onze klanten krijgen”, vertelt Iris, receptontwikkelaar bij HelloFresh. “We zien dat vegetarische recepten of recepten met vleesvervangers steeds meer worden besteld. Het afgelopen jaar waren de vegetarische recepten zelfs de meest gekozen receptcategorie.”
Desondanks ervaren Nederlanders nog veel barrières als het aankomt op vegetarisch eten. Vier op de tien vindt het moeilijk om vegetarisch te koken en een iets groter aandeel (44%) vindt het lastig om inspiratie te vinden voor gerechten zonder vlees. Ruim twee op de vijf denkt daarbij dat er ingeleverd moet worden op smaak of denkt dat het meer tijd kost om een vegetarisch gerecht te bereiden (29%). Hier willen HelloFresh en De Vegetarische Slager verandering in brengen.
Iris: “Door een maaltijdbox samen te stellen met makkelijke en lekkere vegetarische gerechten, is de drempel lager om vegetarisch te eten.” Tim Warren, Global Research & Development Director bij De Vegetarische Slager, vult aan: “Omdat we begrijpen dat veel vleesliefhebbers het lastig vinden om minder dierlijk vlees te eten, investeren we bij De Vegetarische Slager - samen met partners en startups - in alle bouwstenen om die smaakverwachtingen te overtreffen. Daarbij horen ook bite, aroma, geur, malsheid en textuur.
*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van HelloFresh tussen 10 en 17 februari 2023 onder 1.000 Nederlanders, representatief op geslacht, leeftijd en diploma