Prijzen levensmiddelen in juni iets lager

HSK160112_1128

De prijzen van voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken zijn in juni iets gedaald, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Het gaat om een daling met 0,01 procentpunt in het maandelijkse overzicht van de ontwikkeling van de consumentenprijzen zoals dat door het statistiekenbureau wordt gepubliceerd. In mei was nog sprake van een toename met 0,07-procentpunt. De prijsontwikkeling van voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken wijkt sterk af van de algemene ontwikkeling van de prijzen. Consumenten betaalden in juni 1,7 procent meer voor goederen en diensten dan een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. In mei was de prijsstijging van goederen en diensten op jaarbasis eveneens 1,7 procent.

Minder prijsstijging vliegtickets en pakketreizen

De prijsstijging van vliegtickets en pakketreizen naar het buitenland nam vorige maand af. Dit had een neerwaarts effect op de stijging van de consumentenprijzen, aldus het statistiekbureau. Rond feestdagen en in schoolvakanties zijn de prijzen van vliegtickets en pakketreizen naar het buitenland daarnaast hoger, doordat meer mensen met vakantie gaan. Er vielen dit jaar meer vakantiedagen in mei, in juni minder. Daarentegen nam de prijsstijging van goederen en diensten die Nederlanders in het buitenland kopen toe.

Index is niet gelijk aan inflatie

De consumentenprijsindex, of CPI, is een belangrijke indicator voor het verschijnsel inflatie, maar is niet hetzelfde. De index geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Inflatie is breder dan de prijsontwikkeling van consumentengoederen en -diensten, want bijvoorbeeld ook koopwoningen, industriële producten, aandelen en goud veranderen van prijs.

[intermezzo:1]
Lees ook
CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.

Deen: 70 procent minder plastic om vlees

Deen: 70 procent minder plastic om vlees

Supermarktketen Deen verpakt zijn vlees in nieuwe verpakkingen die 70 procent minder plastic bevatten. Een trend die doorzet.Deen zegt de eerste supermarktketen in Nederland te zijn die deze meer duurzame verpakking gebruikt, meldt zusterblad Distrifood. Het gaat om een test van vleesleverancier Promessa waar Deen aan deelneemt. In eerste instantie...

Consument geeft sinds corona 10 procent meer uit aan vlees

Consument geeft sinds corona 10 procent meer uit aan vlees

Na maanden van lockdown en gesloten horeca verwent de consument zich met een beter en duurder stuk vlees. Niet alleen als er buiten de deur wordt gegeten, maar ook thuis. De besteding aan vlees is gemiddeld met tien procent toegenomen in vergelijking met wat de consument er vóór corona aan uitgaf.Het lijkt erop dat de Nederlandse consument als ‘troost’...