Meerderheid Nederlanders: ‘Vleesbedrijven dwingen uitstoot te verminderen’

03_miz-vleesmagazine080120-018-klein

Als zuivel- en vleesbedrijven te weinig doen om hun uitstoot te verminderen vindt 62 procent van de Nederlanders dat de overheid hen hiertoe moet dwingen. Dit blijkt uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie.

Zuivelgigant FrieslandCampina en vleesproducenten Vion en VanDrie Group waren in 2019 samen verantwoordelijk voor de uitstoot van 34,4 miljoen ton aan broeikasgassen. De totale directe uitstoot van al het wegverkeer in Nederland is 29,6 miljoen ton aan broeikasgassen in een jaar. Uit het onderzoek blijkt dat de drie zuivel- en vleesbedrijven geen effectieve plannen hebben om hun uitstoot flink te verminderen.

Regels nodig

Directeur Milieudefensie Donald Pols licht toe: ‘Om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen moet de uitstoot van broeikasgassen minimaal halveren in 2030. Maar de uitstoot van een multinational als FrieslandCampina blijft de komende tien jaar stijgen. Het is echt noodzakelijk dat de overheid regels opstelt zodat ook grote vervuilers in de vlees- en zuivelindustrie gedwongen worden hun uitstoot flink te verminderen.’

Achterban VVD en CDA  wil ook regels

Ook kiezers van VVD (61%) en CDA (60 %) vinden dat als vlees- en zuivelmultinationals zelf te weinig doen, overheidsregels wenselijk zijn om de CO2 uitstoot te verminderen. Kiezers van partijen als PvdA, D66, GroenLinks en Partij voor de Dieren zijn het hier in nog grotere mate mee eens (79% tot 93%). Nu zijn er geen bindende regels voor multinationals om de uitstoot in hun productieketen te verminderen. Milieudefensie wil, net als de meerderheid van Nederland, regels voor de grote vervuilers om zo gevaarlijke klimaatverandering tegen te gaan.

Grote uitstoot

FrieslandCampina was in 2019 verantwoordelijk voor een uitstoot van 17,4 miljoen ton aan broeikasgassen. Vion Food Group produceert varkens- en rundvlees en behoort wereldwijd tot de top tien grootste varkensslachterijen. Het bedrijf was in 2019 verantwoordelijk voor 11,6 miljoen ton aan broeikasgassen. De VanDrie Group is wereldmarktleider in kalfsvlees. Zijn productie leidde tot de uitstoot van 5,4 miljoen ton aan broeikasgassen. Het gaat hier om de uitstoot die vrij komt in de hele productieketen, dus van het verbouwen van het veevoer (ook in het buitenland) tot het moment dat het vlees de fabriek en de melk de boerderij verlaat.

Boterzachte plannen

FrieslandCampina en VanDrie Group willen duurzaam groeien. FrieslandCampina wil meer melk produceren met minder klimaatimpact per liter melk. Uit het onderzoek blijkt echter dat de anderhalve procent groei waar FrieslandCampina op inzet tot meer uitstoot leidt. De klimaatambitie van Vion Food Group richt zich vooral op het gebruik en opwekken van groene stroom. Ze richten zich te weinig op het verminderen van de veel grotere uitstoot die ontstaat voordat een dier geslacht wordt. De VanDrie Group heeft reductieplannen, maar die zijn volgens Milieudefensie onvoldoende concreet.

 
Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.