Producent en retailer kunnen voedselverspilling door consumenten voorkomen. Dat zegt het Britse WRAP (Waste & Resource Action Programme) met zoveel woorden in een recent rapport over voedselverspilling thuis.
Statistisch gezien verspillen eenpersoonshuishoudens 40% meer voedsel per persoon dan andere soorten huishoudens. Oorzaak zijn de standaard verpakkings- en productgroottes die in de schappen liggen.
Om te testen wat het effect is van verpakkingen, voerde WRAP een experiment uit in een winkel van supermarktketen Morrisons. De winkel bood meer verse producten per stuk aan. Consumenten gingen kleinere hoeveelheden kopen en kwamen vaker terug voor nieuwe boodschappen.
WRAP schrijft: "Bij evaluatie van de proef bleek dat de meeste mensen er de voorkeur aan gaven om verse producten los te kopen, omdat ze de grootte en de kwaliteit konden kiezen. Ook het kunnen kopen van de exacte hoeveelheid die ze nodig hadden en het ontbreken van plastic verpakking droegen aan die voorkeur bij. Slechts een kleine groep klanten gaf de voorkeur aan plastic verpakkingen om redenen van gemak en hygiëne."