KNS: ‘Omzetstijging winkelslagers in lijn met cijfers CBS’

Emondt-foto-4-Keurslagerij-de-With-Maaltijden

De detailhandel heeft in april 1,5 procent minder omgezet dan in april 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,5 procent lager. De foodsector realiseerde een hogere omzet, terwijl de omzet van de non-foodsector aanzienlijk kromp. De Koninklijke Nederlandse Slager (KNS) ziet bij winkelslagers een soortgelijke tendens.

‘Wij meten de omzet zelf niet, maar de geluiden zijn wel dat er in de slagerswinkels tussen de 10 en 15 procent meer wordt verkocht’, zegt

MarianLemson_kleiner-300x200 Marian Lemsom directeur KNS

Marian Lemsom, directeur van de KNS. ‘Dat ligt in lijn met de door het CBS gemeten stijging. Echter zien we een gelijke procentuele daling in catering/horeca bij deze slager. Een grote groep horecaslagers heeft zelfs een 100 procent omzetverlies geleden.’

Binnen de non-foodsector zijn de contrasten groot, aldus het CBS. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren leden het grootste omzetverlies sinds 2005. Ook de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatieartikelen en de drogisterijen hebben minder omgezet dan een jaar eerder. Daarentegen behaalden de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in consumentenelektronica en witgoed opnieuw een aanzienlijke omzetgroei.

Voedingsmiddelen

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april 6,1 procent meer omgezet dan in april 2019. Het verkoopvolume groeide met 2,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 6,6 procent hoger dan een jaar eerder, die van de speciaalzaken 2,2 procent.

Online

De online omzet was volgens het CBS in april 62,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Dat geldt zowel voor de webwinkels als de multi-channelers. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 52,4 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 75,7 procent.

 
Lees ook
‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag.

Creatief op reis

Creatief op reis

De afgelopen maanden heb je waarschijnlijk minder gereisd dan je lief is. Voor ons zijn vakanties momenten van ontspanning, maar ook van inspiratie. Onze grootste hobby is dan ook inspiratie opdoen tijdens reizen in verschillende eetculturen in de wereld

‘Op je handen zitten’

‘Op je handen zitten’

Tijdens een sollicitatiegesprek, voor de functie van manager human resources, werd mij op de valreep gevraagd: “O ja, hoe ga jij mij eigenlijk inspireren?” Voor ik het wist floepte het eruit: “Ik ga jou niet inspireren, dat doe je hopelijk zelf!”.