Consumenten doen steeds vaker hun boodschappen online. Nederlandse klanten zoeken op websites het meest naar aanbiedingen.
Dat blijkt uit de meest recente Nielsen Shopper Trends enquête. 59 procent van de mensen die aangeven wel eens een website van een supermarkt te bezoeken, doen dat op zoek naar interessante aanbiedingen.
Supermarktwebsites worden vaker bezocht
Online boodschappen doen nam vorig jarig met 12 procent toe. Parallel daaraan nam ook het bezoek van klanten aan websites van supermarktketens toe. Waar in 2014 nog 16 procent van de consumenten dit deed, was dit in 2015 28 procent.
Aanbiedingen verreweg populairst
De redenen om de sites te bezoeken, zijn zeer uiteenlopend. Maar weinig mensen komen om feedback te geven of informatie over producten op te zoeken, terwijl bijna één op de drie mensen wel recepten zoekt. Verreweg het populairst zijn echter de aanbiedingen, waar 59 procent naar zoekt. 23 procent doet online aankopen. 46 procent van deze mensen zegt momenteel online meer uit te geven dan voorheen. Hieronder de complete lijst met redenen voor klanten om de websites van supermarkten te bezoeken.
Redenen om niet online te shoppen
Nielsen heeft ook de belangrijkste redenen om niet online boodschappen te doen op een rijtje gezet. 51 procent van het Nederlandse winkelpubliek geeft de bezorgkosten aan als de belangrijkste reden om geen boodschappen via internet te doen, terwijl 26 procent een voorkeur heeft voor het beleven van de winkelervaring en 25 procent bezorgd is over de kwaliteit van online gekochte producten.
De Nielsen Shopper Trends Enquete
Nielsen Shopper Trends is een jaarlijks onderzoek met focus op supermarkten, drogisterijen en convenience winkels. Het duidt de belangrijkste drijfveren van klantentrouw aan die leiden tot klantloyaliteit in landen en regio’s. De Nielsen Shopper Trends enquête wordt jaarlijks tussen oktober en maart uitgevoerd en bevraagt meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten.