GfK: ‘Omzet speciaalzaken met ruim een derde gestegen'

Emondt-foto-4-Keurslagerij-de-With-Maaltijden

Speciaalzaken zoals bakkers, slagers en groenteboeren draaiden de afgelopen maanden zo’n 55 miljoen euro extra omzet. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

Volgens het bureau, dat het koopgedrag van circa tienduizend Nederlandse huishoudens analyseerde, zagen vooral groentewinkels en slagers hun omzet toenemen. Zij verkochten zo’n dertig à veertig procent méér in de ‘coronamaanden’. Zo meldt Retailtrends.nl. Zo zagen slagers hun omzet volgens GfK met 36 procent stijgen, terwijl supermarkten hun omzet in dezelfde producten met zeventien procent zagen toenemen.

‘Het gaat tegen de trend in dat de afgelopen jaren zelfs honderden groenteboeren, slagerijen en bakkers hun deuren moesten sluiten’, zegt GfK-onderzoeker Joop Holla tegen de NOS. Volgens Holla wilde de consument zichzelf ten tijde van de lockdown en de gesloten horeca thuis verwennen. ‘Dat genieten wordt beter ingevuld door de speciaalzaak dan door de supermarkt.’ Daarnaast wilden veel consumenten de afgelopen maanden de lokale ondernemers steunen.

Derde kanaal

Bij de cijfers van GFK gaat het om consumentengegevens, die inderdaad een mooie trend laten zien, reageert Marie-Hélène Zengerink, directeur van de Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemers Vereniging (NBOV) op LinkedIn. ‘De ambachtelijke bakkers leveren echter niet alleen aan consumenten maar ook aan het derde kanaal (horeca, catering et cetera). Het omzetverlies is verminderd ten opzichte van april doordat de horeca weer geopend is. Daartegenover staat nog steeds dat de omzet achterblijft voor wat betreft levering aan bijvoorbeeld cateraars en evenementen organisaties. Daarnaast wordt er ook nog steeds minder/niet geleverd aan bruiloften, partijen, begrafenissen en bijvoorbeeld voetbalkantines, hockey kampen, studentenverenigingen et cetera.’

Bovendien zijn de gemiddelde kosten voor de ondernemers gestegen. ‘Denk onder meer aan een hoger ziekteverzuim (medewerkers met klachten moeten thuisblijven/zich laten testen), aanpassingen in de productiewijzen en aanpassingen in winkels. Al met al worden de jaaromzetten dus niet ‘goed gemaakt’ door een hogere verkoop aan consumenten. Brood en banket is ook geen product dat tot uitgesteld koopgedrag leidt: eenmaal verloren omzetten haal je later het jaar niet in.’

KNS

Marian Lemsom, directeur van de Koninklijke Nederlandse Slager (KNS), is het met Zengerink eens. 'Zo is het bij slagers precies ook. Er is een mooie plus in winkel, maar een daling door verlies aan horeca en catering. Wel mooi dat consumenten ‘lekker’ associëren met ambachtelijke versspecialist!'

 

Bron: Retailtrends/ NOS

 
 
Lees ook
Vol vertrouwen de toekomst in

Vol vertrouwen de toekomst in

Er komt een tijd dat de consument incognito, met een bivakmuts op, door de supermarkt sluipt en stiekem vlees in het winkelwagentje doet. Goed weggemoffeld en gecamoufleerd liggen dan twee speklapjes en een pond gehakt verscholen onder prei, koffie en toiletpapier.

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Vanwege de oplopende coronacijfers vond er vrijdag 26 november opnieuw een persconferentie plaats waar het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde. Er is gekozen voor een zogenaamde avondlockdown. Wat betekent dit voor de bakker, slager, visspecialist en slijter?