De inrichting van slagerijen is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Door corona en personeelstekorten is er meer ruimte voor zelfbediening. De vraag naar luxe en ambachtelijke producten zorgt ervoor dat rijpingskasten steeds prominenter aanwezig zijn. En voor het gemak van slager en klant is er de afhaalslagerij. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Eugène Wieland van Uw Slager Rosmalen.
Als kind wilde Eugène Wieland (55) al slager worden. “Net als mijn vader. Ik ging mee vee inkopen en naar het slachthuis van mijn vader. Zo rolde ik in het vak. Mijn laatste werkgever was Jumbo, waar ik als versspecialist werkte. In 2016 werd ik zelfstandig ondernemer; ik nam de slagerij over van Ger Coenraad in Rosmalen, onderdeel van een uitgebreide langgerekte versstraat. Ik ken Ger al heel lang, hij wilde een stapje terug doen maar nog altijd helpt hij soms een handje. Ons assortiment is breed. Het meeste vlees komt in grote onderdelen binnen; wij maken het verder winkelklaar. We maken alles zelf: tapas, maaltijden, barbecueproducten, het gourmetassortiment, buffetten, en ga zo maar door. We verkopen ruim zestig soorten vleeswaren, waarvan de meeste ook zelfgemaakt zijn en altijd vers van het mes.
In 2020 besloot ik te verbouwen. Ik kwam uit bij Wimag in België. Ze dachten gelijk mee over routing, inrichting en de verbouwing zelf. Wimag is sterk sfeer- en toekomstgericht. We maakten de plannen rond en eind 2021 gaf ik er een klap op. Voordien organiseerde ik een bouwvergadering met alle betrokkenen. Ik wilde de dinsdag na Pasen dicht en vrijdagmiddag om 13.00 uur móest het klaar zijn. Dat lukte. Om 13.00 uur kon het personeel de winkel poetsen voor de feestelijke opening.”
Modern en ruimer
Wimag heeft ruimschoots aan Eugènes wensen voldaan. De winkel oogt schitterend modern met veel zwart en een oud eiken voorpaneel, rolgordijnen in de toonbank en ledverlichting. “Er staat een dry-agerkast waarin wij vlees rijpen, een vrieskastje met heerlijke soepen en een gekoeld wandmeubel. De twaalf meter lange toonbank is nu dieper zodat ik meer producten kan presenteren. Alles is modern, zeer energiezuinig en gemakkelijk schoon te houden. Het geeft me energie te zien hoe enthousiast iedereen is over deze metamorfose. Wij werken volgens de drie p’s: prikkelen, praten en proeven. Ons motto is: alles voor de klant, de klant voor alles. Onze medewerkers staan voor iedereen klaar met een lach en deskundig advies. Ieder kind vertrekt bij ons met een plakje worst of een gehaktballetje. Onze circa 1500 klanten per week komen met plezier terug. En elke dag als ik de zaak open voelt het weer als een feestje.”
Dit is het tweede deel van de rondvraag 'Winkelinrichting anno 2022'. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 terug. De complete rondvraag staat in Vleesmagazine 4. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.
|