De Groene Weg rolt nieuw DNA uit in Markthal

2 oktober 2014 Het nieuwe concept zoals het in de Markthal wordt gepresenteerd. Foto DGW

Vion-dochter De Groene Weg wil het aantal winkels de komende jaren uitbreiden naar twintig. 'Ik denk aan minimaal een winkel per jaar erbij', aldus general manager Allard Bakker van de biologische slagerijketen, voorafgaand aan de opening van de Markthal in Rotterdam. Daar lanceert de formule een nieuwe pay-off.

Koningin Máxima opende de Markthal woensdag om 13 uur officieel.  Daarmee opende ook de 13e Groeneweg-slagerij. De Groene Weg heeft momenteel 11 franchise-slagerijen en 2 eigen winkels, waarvan het nieuwste concept in de Markthal is gevestigd.

Met de slagerij in de Markthal wil de organisatie de herpositionering van De Groene Weg-winkels in Nederland uitrollen. Nieuw aan het concept zijn onder meer de huisstijl en de kleurstelling, die naar licht olijfgroen gaat. Daarnaast ligt de focus op transparantie. 'We waren altijd al transparant, maar we willen nog duidelijker aan onze klanten laten zien wie we zijn en hoe de keten eruit ziet. Wie de boeren zijn met wie we samenwerken, hoe we met het product omgaan. Van boer tot bord', zegt Bakker.

Hallen in Europa

Tijdens bezoeken aan vooraanstaande overdekte markten in Europa, deed hij inspiratie op voor het nieuwe concept. 'Ik heb me afgevraagd: wat is het DNA van De Groene Weg? Het antwoord is dat we de klant willen laten zien dat het anders kan. Onze pay-off was 'Vlees gezond van oorsprong. Nu luidt die: Voor 't goede leven. Bedacht door een van onze boeren.'Bij de nieuwste vestiging zijn onder meer puntzakken met vleessnacks te koop.

Broodjes

Naast een hapjes- en snackwinkel wil de Markthal-slagerij een winkel zijn waar de klant ook gewoon een pondje gehakt kan kopen. 'Maar dat assortiment is wel beperkter dan bij andere Groene Weg-winkels, we moeten keuzes maken. We hebben hier een winkel van 18 vierkante meter. Als je broodjes wilt verkopen, neemt dat nu eenmaal een meter van je toonbank', aldus Bakker. Het brood komt overigens van bakkerij Le Perron, die eveneens een vestiging heeft in de Markthal. Het is de manier waarop de ondernemers in de prestigieuze hal aan kruisbestuiving willen doen.

Voor het uitgebreide dagelijkse assortiment worden consumenten doorverwezen naar Groene Weg-slager Theo Pronk in Rotterdam, die ook de worstmakerij voor de Markthal verzorgt.

Altijd op de hoogte blijven?