De consument kocht in 2013 voor 984,2 miljoen euro aan biologische voeding in de supermarkt, de speciaalzaak en buitenshuis. Dat is 50 miljoen euro meer dan in 2012, een groei van 5,4 procent.
Hoewel de groei iets afvlakt, constateert ketenorganisatie Bionext dat de recessie afgelopen jaar nauwelijks effect heeft gehad op de verkoop van biologisch.
Bij biologische voeding dragen vrijwel alle productgroepen bij aan de groei. De consumptie van biologisch vlees stabiliseert zich (+0,8 procent), de consumptie van biologische melk laat een lichte daling zien (-4 procent). Deze ontwikkeling sluit aan bij de lichte daling van de totale vlees- en melkconsumptie in ons land.
Bavo van den Idsert, directeur Bionext: "Afgelopen jaar hebben de biologische supermarkten en vernieuwde biowinkels het beduidend beter gedaan dan de reguliere supermarkten: zij zagen hun omzet vaak met 10 tot 20 procent groeien. Zij voorzien duidelijk in een behoefte."
Dat de groei over de hele breedte lager is dan de afgelopen jaren, komt volgens de Monitor Duurzaam Voedsel vooral door de out-of-home sector. Van den Idsert: "Het zou cateraars en zorginstellingen helpen als de overheid met haar inkoopbeleid het goede voorbeeld geeft. In Frankrijk wordt biologisch zo met veel succes op de kaart gezet, daar is de doelstelling 20 procent bio in kantines eind 2017."
Biologisch belangrijk voor 'duurzaam voedsel'
De totale consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel stegen in 2013 van 2,22 naar 2,46 miljard euro, meldt de Monitor Duurzaam Voedsel van het Ministerie van Economische Zaken. Dit is een stijging van 10,8 procent. Hiermee is het marktaandeel van duurzaam voedsel gegroeid van 5,5 naar 6,1 procent. Biologische voeding was goed voor bijna de helft van de totale omzet (40,1 procent). Onder duurzame voeding wordt voeding verstaan die zich op één of meerdere duurzaamheidsaspecten onderscheidt van wat de wet eist, zoals dierenwelzijn, fair trade of milieuvriendelijkheid. Het geheel van voedselbestedingen daalde in 2013 met 0,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Bij het samenstellen van de Monitor Duurzaam Voedsel is gekeken naar de belangrijkste verkoopkanalen waarvan gegevens beschikbaar waren: supermarkten (uitgezonderd de discounters), out of home en speciaalzaken. Deze zijn gezamenlijk goed voor circa 85 procent van de omzet aan biologische voeding.