Consumentenvertrouwen neemt toe

20 december 2013 ANP

Consumenten zijn iets positiever geworden in december, al domineren de pessimisten nog altijd. De zogenoemde vertrouwensindex steeg ten opzichte van november met 2 punten tot min 16 punten.

Dat betekent dat er 16 procent meer pessimisten dan optimisten zijn. Dat blijkt uit gegevens die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekendmaakte. De vertrouwensindex komt van ver; in februari waren er nog 44 procent meer pessimisten dan optimisten. November is de 4e maand op rij dat het consumentenvertrouwen verbetert.

Consumenten waren vooral minder negatief over het algemene economisch klimaat dan in november. De deelindicator steeg 4 punten en kwam in december uit op min 12. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde, maar de stemming over de economie in de komende 12 maanden bleef onveranderd. De deelindicator koopbereidheid bleef staan op min 19. Over de ontwikkeling van hun eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden waren consumenten in december iets pessimistischer dan in november. Ze waren echter een fractie minder somber over hun financiën in de komende 12 maanden. Verder vonden ze de tijd wat minder ongunstig voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies.

Altijd op de hoogte blijven?