Consumenten besteden meer

Klant vergrijst

Consumenten hebben in mei ruim 2 procent meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De groei is wel wat lager dan in de voorgaande maand.

Er werd in mei vooral meer uitgegeven aan kleding en woninginrichting. Aan voedings- en genotmiddelen werd circa 1 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Verder hebben consumenten in mei bijna 3 procent meer besteed aan overige goederen.

Ook aan diensten als woninghuur, reizen met bus en trein en het bezoek aan kapper of restaurant werd meer besteed. De diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, zo merkte het CBS op.

Volgens de zogenoemde consumptieradar van het statistiekbureau zijn de omstandigheden voor de consumptie in juli iets gunstiger dan in mei.

Lees ook
Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert onder de naam ‘Lekker lang houdbaar’ een vernieuwd totaalconcept voor voedingsproducenten. De sluit aan bij consumentenwensen, zoals een smakelijk product, natuurlijke conserveermiddelen én een lange houdbaarheid.Door bundeling van krachten en expertise op het gebied van voedselhoudbaarheid en voedselveiligheid wil Eurofins Food, Feed,...

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Het marktaandeel biologisch kan fors groeien door interventies in de supermarkt. Meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en communicatie op de winkelvloer stimuleren de verkoop, zo blijkt uit een pilot van Provincie Gelderland.De pilot laat zien dat consumenten wel degelijk meer biologisch kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat....

Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Door de samenwerkingen met Category & Trade Company en Prime Retail & Trade Solutions kan Makro nu gerichter beslissingen nemen op het gebied van het assortiment, prijs en promotie. Dit is uniek in de wereld van groothandels.Het inkoopgedrag bij groothandels is volop in beweging, ook bij groothandels is steeds meer behoefte aan een gerichte klantenbenadering....