Consumenten besteden meer

Klant vergrijst

Consumenten hebben in mei ruim 2 procent meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De groei is wel wat lager dan in de voorgaande maand.

Er werd in mei vooral meer uitgegeven aan kleding en woninginrichting. Aan voedings- en genotmiddelen werd circa 1 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Verder hebben consumenten in mei bijna 3 procent meer besteed aan overige goederen.

Ook aan diensten als woninghuur, reizen met bus en trein en het bezoek aan kapper of restaurant werd meer besteed. De diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, zo merkte het CBS op.

Volgens de zogenoemde consumptieradar van het statistiekbureau zijn de omstandigheden voor de consumptie in juli iets gunstiger dan in mei.

Lees ook
KNS lanceert zomercampagne ‘Dankzij de slager…’

KNS lanceert zomercampagne ‘Dankzij de slager…’

Veel slagers zagen het afgelopen jaar meer klanten in de winkel. KNS wil deze waardering voor de ambachtelijke slager behouden en lanceert daarom de online zomercampagne 'Dankzij de slager...'

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.