In Amsterdam is de app Too Good To Go gestart. Consumenten kunnen met de nieuwe app voordelig overgebleven voeding bestellen bij lokale restaurants, hotels en winkels.
De ondernemers kunnen de app dagelijks gebruiken om aan te geven welke producten ze over hebben in hun winkel. Zo wordt eten niet weggegooid aan het eind van de dag, maar gaat het naar betalende klanten. Zij kunnen een box bestellen met daarin overtollige producten van winkels. Dit is telkens een verrassing wat er in de box zit.
Dagelijks gebruiken
'Met deze app willen wij vooral een verschil maken in de aanpak van voedselverspilling, dat lukt alleen als we samenwerken. Het is daarom extreem makkelijk voor ondernemers om de app dagelijks te gebruiken en voor klanten elke keer een spannende verrassing om een magic box op te halen. De impact op voedselverspilling in retail en foodservice leidt uiteindelijk ook tot meer bewustwording thuis', verwacht Joost Rietveld, country manager van Too Good To Go Nederland.
25 bedrijven
Op de Too Good To Go-app, die gratis is te downloaden in de App Store en Google Play Store, staan op dit moment 25 Amsterdamse bedrijven waar consumenten eten kunnen bestellen en betalen. Hieronder zijn vestigingen van foodmarkt Landmarkt en maaltijdwinkel Stach, twee formules die met regionale leveranciers werken. Ook de restaurants Kukeluku en Eerlijk Amsterdam en Oma’s Soep geven in de app aan wat zij in hun keuken overhebben. Oma’s Soep bereidt soepen van overtollige partijen groenten van supermarkten en groenteboeren en bezorgt deze bij lokale instellingen, bedrijven en bij consumenten aan huis.
Uitbreiden naar landelijk
De Too Good To Go-app, die gratis is te downloaden in de App Store en Google Play Store, wil op korte termijn uitbreiden naar Rotterdam en Utrecht. Later dit jaar wil het bedrijf met winkels en horeca in de meeste Nederlandse steden samenwerken.
Internationaal bedrijf
Too Good To Go, eind 2015 in Denemarken opgericht door een groep vrienden, is uitgegroeid tot een internationaal bedrijf dat zich in Denemarken, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Zwitserland en nu ook in Nederland inzet om voedselverspilling te voorkomen.
Het concept wil het voor consumenten mogelijk maken om tegen lage prijzen goed eten te kopen dat anders zou worden weggegooid. De klanten besparen tegelijkertijd geld op goede voeding terwijl de deelnemende bedrijven extra verdienen aan producten die ze anders zouden moeten verspillen.