Een langgekoesterde wens is uitgekomen voor Evert en Marianne van Ingen van Gildeslager Van Ingen in Genemuiden. In hun voormalige slagerij was de winkelruimte beperkt. Al jaren aasden ze op een plekje in het pand van de voormalige Boni-supermarkt en dat is hen gelukt. Op de nieuwe locatie hebben ze alle ruimte om het vak deskundig en efficiënt uit te oefenen. Er wordt volledig in het zicht van de klant gewerkt.
Dit hebben we altijd voor ogen gehad’, zegt slager Evert van Ingen trots over zijn nieuwe locatie aan het Havenplein in het centrum van Genemuiden. ‘We wilden graag een open winkel met een kookeiland, zodat we meer aan onze klanten kunnen laten zien wat we doen. Dat lukte niet in onze voormalige winkel aan de Langestraat, die hemelsbreed op 100 meter afstand van ons nieuwe pand ligt. Daarom besloten we een compleet nieuw slagersbedrijf te beginnen op nieuwe, zeer fraaie locatie.’
Van Ingen kwam als 16-jarige jongen in de slagerij aan de Langestraat te werken en nam het bedrijf in 1998 over. Langzaam zag hij de straat veranderen. ‘Steeds meer winkels verdwenen. Het begon steeds meer een woonstraat te worden.’ De nieuwe locatie hadden Van Ingen en zijn vrouw al geruime tijd op het oog. ‘We zijn nu gevestigd in een voormalige Boni-supermarkt. We wisten dat de supermarkt zou verhuizen en dat het pand daarna opnieuw ingedeeld zou worden. We hebben de plannen goed in de gaten gehouden en zodra het kon, hebben we actie ondernemen.’
De overgang naar de nieuwe locatie was volgens de slager perfect geregeld en is geheel vlekkeloos verlopen. ‘Klanten hebben in de afgelopen week slechts één dag, de maandag, voor een dichte deur gestaan.’
De nieuwe winkel ligt hemelsbreed op 100 meter afstand van het oude pand, maar toch is het volgens Van Ingen een wereld van verschil. ‘Onlangs is het Havenplein heel fraai gerenoveerd met voldoende parkeergelegenheid. Er zijn diverse winkels en bedrijven gevestigd, en dat heeft aantrekkingskracht. We zitten tussen de Hema en een ambachtelijke bakker in en we merken duidelijk dat er meer aanloop is.’
Plannen bijstellen
Met de inrichting van het nieuwe pand had de familie Van Ingen grootse plannen. Helaas moesten ze deze enigszins bijstellen omdat de bank niet wilde meewerken. Daarom is vooral geïnvesteerd in een goede koeltoonbank en een koelinstallatie. ‘We vonden een nette uitstraling van de winkel het belangrijkste. Daarom hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om de ruimte achter niet helemaal te betegelen.’
De koeltoonbank is afkomstig van KMI Apeldoorn. ‘We hebben gekozen voor het nieuwste model met een volglasopbouw. Het is echt een uitkomst dat de toonbank volledig kan worden geopend. Daardoor is hij heel gemakkelijk schoon te maken.’
Andere voordelen zijn volgens hem dat er nu ook (impuls)producten op de toonbank kunnen worden gepresenteerd, en de extra strip ledverlichting die in de vitrine is geplaatst. ‘Die verlichting zorgt ervoor dat er, ondanks de productpresentatie bovenop de toonbank, voldoende licht op de producten in de toonbank schijnt en de kleur van het vlees goed tot zijn recht komt’, zegt de slager. De vitrine is in totaal 2 meter groter dan zijn voorganger. ‘Daardoor kunnen we nog meer producten presenteren.’ In samenwerking met KMI Apeldoorn is gekozen voor de kleur antraciet voor het interieur, dat zorgt voor een tijdloze uitstraling.
Open winkel
Een belangrijk uitgangspunt voor de slager was het creëren van een open winkel. ‘Klanten kunnen vanuit de winkel helemaal achterin de worstmakerij kijken. Dat kon in onze vorige winkel niet. Daar was alles dicht.’
Het werken voor het oog van de klant is een groot succes. ‘De klanten vinden het prachtig om te zien hoe we aan het werk zijn en sommigen vertellen dat ze verbaasd zijn over al onze machines’, zegt Van Ingen. Hij is zelf ook erg tevreden over de open werkruimte. ‘We vinden het erg leuk om te laten zien wat we doen.’ Ook het hakblok heeft een meer centrale plaats gekregen en staat nu in de hoek van de toonbank. ‘Ik vind dat erg prettig. Zo kunnen we nog directer contact maken met klanten.’
Van Ingen vindt het leuk om klanten een toelichting te geven over de gebruikte ingrediënten en de filosofie achter bepaalde bereidingen en producten. ‘We proberen al onze producten zelf te maken en niets kant-en-klaar in te kopen. Zo denken we een beter verhaal te kunnen vertellen aan de klant. Je kunt immers alleen gepassioneerd over de bereiding vertellen als het product eigengemaakt is.’
Kookeiland
Ook is de winkel uitgebreid met een kookeiland. Van Ingen: ‘Het kookeiland is helemaal nieuw. In onze vorige winkel verkochten we geen maaltijden. Nu willen we daar wel mee beginnen, maar we bouwen het aanbod langzaam op. Je kunt niet 1, 2, 3 een volledig maaltijdenassortiment hebben. Bovendien hebben we ons na de verhuizing eerst op andere zaken gericht, zoals de nieuwe routing. Daar moesten we in het begin best aan wennen.’
Het werken is volgens de slager een stuk efficiënter geworden. ‘Ons vorige pand had veel trappetjes, en de werkplaats lag verder bij de winkel vandaan. We moesten toen veel meer meters maken. In zowel de winkel als de werkplaats kunnen we nu bijzonder efficiënt en zeer ordentelijk werken. Zo kunnen we ook gemakkelijker voldoen aan de in de afgelopen jaren gestegen vraag naar de grotere warme en koude buffetten en barbecuepartijen. Kwaliteit leveren tegen een concurrerende prijs staat bij ons hoog in het vaandel en daar gaan we ook in ons nieuwe slagersbedrijf voor.’
Kortom: Van Ingen is helemaal tevreden met het nieuwe pand. ‘We merken duidelijk dat we meer in de looproute zitten. We hebben inmiddels al aardig wat nieuwe klanten mogen ontvangen. Dat was natuurlijk ook onze bedoeling, maar het is altijd fijn om te zien dat onze voorspelling uitkomt. Het aantal bezoekers heeft onze stoutste verwachtingen ver overtroffen.’