Aleph Farms heeft de eerste stap gezet om kweekvlees op de Zwitserse markt te krijgen. De Israëlische producent diende een aanvraag voor goedkeuring in bij de Zwitserse voedselautoriteit FSVO. “De eerste aanvraag in Europa”, aldus Aleph Farms.
De aanvraag in Zwitserland is onderdeel van de samenwerking met Migros, een grote supermarktketen in Zwitserland. In 2019 investeerde Migros voor het eerst in Aleph Farms om de opschaling, go-to-market-activiteiten en commercialisering van het kweekvlees met de naam Aleph Cuts wereldwijd te versnellen. Gezamenlijk voerden de partijen een uitgebreid consumentenonderzoek uit in Zwitserland en onderzochten de complexiteit van de Zwitserse regelgeving voor nieuwe voedingsmiddelen.
Zwitserse consument
“Zwitserland is een land met een grote affiniteit voor innovatie”, stellen Aleph Farms en Migros. Volgens hun onderzoek staat 74 procent van de Zwitserse consumenten open voor het proberen van kweekvlees. De gegeven redenen zijn nieuwsgierigheid, duurzaamheid en dierenwelzijn. Aleph Farms denkt dat acceptatie door Zwitserse consumenten – bekend om hun kwaliteitsbewuste houding ten opzichte van voedsel – verder bijdragen aan het groeiende momentum van kweekvlees wereldwijd.
Gekweekt rundvlees
Aleph Farms kweekt rundvlees op basis van enkele dierlijke cellen. “Samen met Migros introduceren we de koecel als een derde categorie voedingsproducten afkomstig van rundvee, naast rundvlees en melk”, zegt Didier Toubia, medeoprichter en CEO van Aleph Farms. “We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met de Zwitserse autoriteiten om toegang tot zowel hoogwaardige voeding als wereldveranderende innovatie mogelijk te maken.”
Bron: Aleph Farms