Aanbiedingen op kip vaker geen keurmerk

28 augustus 2020

Beeld: Pixabay

Uit onderzoek van Wakker Dier blijkt dat 69% van de kip in de aanbieding geen keurmerk had. In het eerste half jaar 2019 was dit 63%. Alleen de Plus had minder kip zonder keurmerk in de aanbieding.

Kentering

Volgens de cijfers van Wakker Dier vond er dit jaar een kentering plaats. De stichting bekeek de afgelopen jaren de 11 grootste supermarkten. De afgelopen vijf jaar daalde het percentage aanbiedingen op kip zonder keurmerk. Nu stijgen die cijfers weer bij alle supermarkten, behalve de Plus. Die supermarkt bracht vijf procent minder kip zonder keurmerk in de aanbieding. De Jumbo, Aldi en Hoogvliet doen het volgens Wakker Dier het slechtst. Zij brachten respectievelijk 94, 93 en 88 procent van de aanbiedingen op kip zonder keurmerk. Volgens Wakker Dier hebben de reclamecampagnes veel invloed op de consument. WUR-expert Willy Baltussen: “Wij hebben onderzoek gedaan naar kipfilets: die vlogen de winkel uit als er reclame voor werd gemaakt. In onvoorstelbare hoeveelheden.”

Bron: Wakker Dier

Altijd op de hoogte blijven?