Vlees en vleeswaren

Janine-van-der-Geest

Het thema van het juni-nummer van Vleesmagazine is vlees en vleeswaren. De redactie deelt de thema’s van de verschillende edities met haar columnisten, zodat zij hun columns kunnen laten aansluiten bij de inhoud van het blad. Niets moet, het mag.

Vlees en vleeswaren dus, niet echt verrassend maar toch wel goed om eens bij stil te staan.

De eerste gedachte die bij mij opkwam, was hoe lang geleden het is dat deze twee productgroepen de hele lading van de ambachtelijke slagerij dekten. En hoe anders het nu is. Door de jaren heen zijn er veel producten bijgekomen. Denk bijvoorbeeld aan maaltijden, soepen, salades, snacks, belegde broodjes, catering et cetera.

Ondanks de uitbreiding van ons assortiment met steeds nieuwe productgroepen zijn vlees en vleeswaren nog altijd de basis van ons assortiment. Het is de eerste associatie die klanten hebben. In de ogen van de consument zijn die twee ons specialisme, daarin moeten we onderscheidend zijn. Is de kwaliteit hiervan niet in orde, dan zal het moeilijk zijn om een gezonde basis te leggen voor vertrouwen in de kwaliteit van nieuwe productgroepen. Immers: hoe goed zullen de maaltijden, soepen, catering zijn van een slagerij, wanneer de kwaliteit en versheid van haar vlees en vleeswaren niet onderscheidend zijn?

Een klant trekt vaak snel conclusies. Het blijft de uitdaging voor de slager-vakman om zijn of haar eigen, onderscheidende stempel op de producten te zetten en zodoende de omweg waard te zijn voor de consument. Vlees en vleeswaren zijn en blijven de basis van ons assortiment.

Ga eens na wat er al gebeurt in je klantengebied, waaraan is behoefte? Het blijft aftasten, fingerspitzengefühl. Is het bijvoorbeeld slim om belegde broodjes toe te voegen aan je assortiment, als er al vier aanbieders in je buurt zijn. Of is het beter een maaltijdbezorgservice op te zetten wanneer je merkt dat ouderen moeilijker bij je kunnen komen of minder vaak koken.

Welke keuze je ook maakt, wanneer je ergens mee begint: doe het goed! De kwaliteit van je vlees en vleeswaren in je hele bedrijfsvoering en assortiment laten terugkomen is de kunst.

Dossiers
Lees ook
Vleesconsumptie blijft komende 10 jaar toenemen

Vleesconsumptie blijft komende 10 jaar toenemen

De vleesconsumptie blijft de komende tien jaar groeien, maar minder snel dan de afgelopen jaren. De vraag naar pluimveevlees stijgt het meest. Dat voorspellen OESO en FAO.

Grote verschillen in voedingswaarde vlees en vleesvervangers

Grote verschillen in voedingswaarde vlees en vleesvervangers

De populariteit van vleesvervangers neemt toe. Steeds meer mensen kiezen ervoor om niet meer dagelijks vlees te eten en kiezen in plaats daarvan voor een plantaardig alternatief. Reden voor een groep onderzoekers van Duke University uit de Verenigde Staten om te kijken naar de verschillen in voedingswaarde tussen vlees en vleesvervangers. Vlees...

Verantwoord verpakken op gebruikte of nieuwe machines

Verantwoord verpakken op gebruikte of nieuwe machines

Besparing op de totale hoeveelheid verpakkingsmateriaal en streven naar volledige recyclebaarheid blijft een actueel thema tussen retailers en toeleveranciers. Vooral de reductie van plastic krijgt hierin veel aandacht.