Slagersvak in de lift

Klein_Marijke191218-030

Het slagersvak zit in de lift. Consumenten weten hun weg naar de versspecialist weer te vinden. Ze willen de drukte in de supermarkt voorkomen, hebben bovendien meer tijd om thuis wat lekkers te bereiden. En ze gaan minder vaak naar de horeca, waardoor er geld overblijft om in eigen huis flink uit te pakken.

Groenteboeren, bakkers en slagers draaiden de afgelopen maanden zo’n €55 miljoen extra omzet, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

Hamsteren

De Brummense slager Sietse van Dijk is niet verbaasd, zegt hij in een artikel in de september-editie van Vleesmagazine. Hij merkte duidelijk dat mensen begonnen te hamsteren. En lokale inkoop werd opeens heel erg belangrijk. Van Dijk zag de afgelopen maanden veel nieuwe klanten, die ook terugkomen. De kans is groot dat nu zij het smaakverschil met de supermarkt hebben geproefd, voor de slager blijven kiezen.

'De kans is groot dat nu consumenten het smaakverschil met de supermarkt hebben geproefd, voor de slager blijven kiezen'

Sietse van Dijk, slager

En er is meer goed nieuws te melden. Voor het eerst in jaren is het aantal slagerijstudenten bij SVO vakopleiding food fors gestegen. De mbo 2-opleiding Productiemedewerker slagerij start dit jaar met 35 procent meer studenten.

Slagerijen hebben weer vertrouwen

Dat betekent dat slagerijen genoeg vertrouwen hebben om te investeren én dat er sinds lange tijd makkelijker nieuwe medewerkers te vinden zijn. De stijging is volgens SVO te danken aan verschillende ontwikkelingen. Het afgelopen jaar is er veel voorlichting gegeven en er kwam veel aandacht voor innovatie in de branche. Maar ook de coronacrisis heeft bijgedragen.

Slagerijen kregen dankzij hun stijgende omzet meer ruimte om mensen aan te nemen en om te investeren in opleidingen. Bovendien zijn veel werknemers hun baan kwijtgeraakt en kwamen ze opnieuw op de arbeidsmarkt terecht. Daardoor waren er opeens mensen beschikbaar om de vacatures in de slagerij in te vullen. Een positieve ontwikkeling, die vertrouwen geeft in de toekomst van het slagersvak.

 
Lees ook
Plezier + resultaat (€) = voldoening (P+R=V)

Plezier + resultaat (€) = voldoening (P+R=V)

Ondernemer word je niet met als eerste doel om veel geld te verdienen. Belangrijker is het om je hart te volgen en te doen wat je leuk vindt. Dat is onder de gegeven omstandigheden met corona vrij lastig. Wij zijn ervan overtuigd dat plezier in wat je doet en resultaat (€) leiden tot voldoening.In de laatste editie van Vleesmagazine van 2020 deelden...

René en Robert Dalhuisen: ‘Fijn om als slagersbroers te overleggen’

René en Robert Dalhuisen: ‘Fijn om als slagersbroers te overleggen’

De broers René en Robert Dalhuisen hebben het slagersvak met de paplepel ingegoten gekregen. Zowel hun opa als hun vader was slager. Ze runnen beiden hun eigen slagerij. René doet dat in Deventer en Robert in Breukelen. Hun winkels zijn heel verschillend, maar toch zijn er overeenkomsten. En het allerbelangrijkste? Met elkaar praten over positieve en...

Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

De Vereniging van Keurslagers bestaat 15 juli 2021 precies 75 jaar. Hoewel het slagersvak door de jaren heen drastisch is veranderd, is de basis van de Keurslagers nagenoeg hetzelfde gebleven, aldus directeur Joep Klaver en voorzitter Roelof Mulder. Gezamenlijk optrekken richting consument binnen een actief verenigingsleven is nog steeds het uitgangspunt....