Rotsalades

Meneer Wateetons

Zuurkoolstamppot is al sinds mijn jeugd mijn favoriete gerecht. Je kon een klein Meneertje bij het ontbijt niet blijer maken dan met een restantje zuurkool van de avond ervoor. Rechtstreeks uit de koelkast. Liefst met dito koude jus, met van dit witte vetpuntjes erin. Terecht, want zuurkool is fantastisch spul. Het is caloriearm en zit bomvol magnesium, calcium en vitamine C. Dankzij de introductie van zuurkool werd op lange zeevaarten naar de Oost het aantal doden door scheurbuik, dat nog wel eens 80 of 90% van de bemanning slachtofferde, tot nul gereduceerd.

Zuurkool is gefermenteerde witte kool. Dat is maar één voorbeeld van de veel omvangrijkere groep van gefermenteerde groenten, die overal ter wereld gegeten worden: van tsukemono in Japan, cortido in Latijns-Amerika tot kimchi in Korea.

Als je eenmaal snapt hoe de fermentatie van groente werkt, kun je daar eindeloos mee variëren en je klanten volledig unieke salades, pickles of stampotjes serveren. Een huisgemaakte zuurkoolstampot in de toonbank is leuk, maar een ‘huisgefermenteerde rode biet-zuurkool’ heeft niemand anders. Je huzarensalade is prima, maar ‘gefermenteerde savooiekoolsalade met smokey chipotle en oregano’ is next level. En je kunt een euro meer vragen.

Fermenteren ken je natuurlijk wel. Als je een droog worstje maakt met een startercultuur is deze gefermenteerd. Het is het gecontroleerde en smakelijke neefje van rotten. Fermenteren houdt in dat micro-organismen producten lekkerder en beter houdbaar maken. Vaak gebeurt dat laatste door het verlagen van de pH. Zo ook bij groente. Het wordt lekkerder, maar ook zuurder. ‘Zuurkool’ heet niet voor niks zo. Het gave van het zelf fermenteren van groente is dat je er geen startercultuur voor nodig hebt, noch een klimaatkast. Met slechts een vacuümzak en een beetje zeezout kun je al aan de slag.

Neem een kool. Wit mag natuurlijk, maar is saai. Rode kool, savooiekool, spitskool of Chinese kool zijn een stuk interessanter. Snij deze kool ragfijn. Weeg de koolreepjes en meng er 2% zeezout door. Dus 20 gram per kilo. Smaakmakers als jeneverbes, korianderzaad, peperkorrels en laurierblad zijn heel klassiek. Misschien moet je jouw klanten eerst een beetje laten wennen aan een knalrode zuurkool voor je ook met de kruiden en specerijen door het dak gaat.

Neem nu een ruime vacuümzak en vacumeer de gesneden groente hard. Laat ze zo één tot twee weken bij kamertemperatuur fermenteren. In die tijd zal de zak een beetje gaan opbollen. Dat is normaal, het is koolzuurgas dat de melkzuurbacteriën produceren. Daarom kies je dus liever voor een ruime zak. Proef na twee weken en serveer het als onderdeel van een salade, in een stampotje, op een broodje hamburger of als fris garnituurtje in een barbecueschotel.

Vanaf dit moment kun je écht losgaan, want deze techniek werkt niet alleen voor kolen maar voor álle groenten en met elke smaakmaker. Van bieten tot venkel en van gerookte paprikapoeder tot jalapeños.

Rotsalades.

Dit is een artikel uit Vleesmagazine 2. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
‘Marktaandeel online boodschappen blijft groeien’

‘Marktaandeel online boodschappen blijft groeien’

Graaggedaan is ruim tien jaar actief in Nederland als specialist op het gebied van gepersonaliseerde webshops voor ambachtelijke verswinkels. Sinds 2018 is het bedrijf onderdeel van een Belgisch bedrijf dat wereldwijd duizenden slagers, bakkers en visspecialisten helpt met digitaliseren.

Digitaliseren is minder ingewikkeld dan het lijkt en biedt veel kansen

Digitaliseren is minder ingewikkeld dan het lijkt en biedt veel kansen

Ondernemen op onderbuikgevoel en kennis van de markt heeft generaties versspecialisten ver gebracht. Maar anno 2023 is dat niet langer voldoende. Door middel van digitalisering en sturen op data worden consumenten beter bediend, processen efficiënter ingericht en omzetten vergroot.

Jaaroverzicht 2022 Vleesmagazine - deel 2

Jaaroverzicht 2022 Vleesmagazine - deel 2

022 was een uitdagend jaar voor de vleesbranche. De branche worstelde met hoge kosten voor energie en grondstoffen en het kabinet kondigde de stikstofplannen aan. Gelukkig was er ook nog positief nieuws. Vandaag het tweede deel van ons jaaroverzicht.