Waarschijnlijk neemt u wel eens een kijkje in de winkel van een collega-slager. Hartstikke nuttig. Zo'n bezoek levert vaak nieuwe ideeën op en bovendien is het prettig om ervaringen uit te wisselen. Maar vergeet ook de horeca en de retail niet. Ook daar kunt u inspiratie opdoen. Bijvoorbeeld op het gebied van koelen en vriezen, het thema van Vleesmagazine nummer 9.
In de supermarkten wordt al langere tijd gebruikgemaakt van zelfbedieningsmeubelen met deurtjes en inmiddels doen deze schoorvoetend ook hun intrede in de slagersbranche. Doordat deze glaswandkoeling is afgesloten, gaat de koelcapaciteit omlaag en wordt minder energie gebruikt. Bovendien is de koeling speciaal voor slagers iets chiquer gemaakt en wordt deze in een kleinere maatvoering geleverd. Ik heb enkele ondernemers gesproken die hiermee werken en zij zijn heel enthousiast.
Ook in de horeca zijn allerlei innovaties te vinden die het vak naar een hoger niveau kunnen tillen. Bijvoorbeeld verwerkingsmeubelen met verneveling van bovenaf, die ervoor zorgen dat de vleesproducten ook tijdens de verwerking worden gekoeld. En vergeet de kennis van de koks niet! Juist op het gebied van presenteren en garneren blijken ze interessante tips te hebben die kunnen worden toegepast in de slagersvitrine. Diverse slagers maken voor de bereiding van hun kant-en-klaarmaaltijden met veel tevredenheid gebruik van één of meerdere koks. Zo ontstaat een leuke wisselwerking. De kok leert meer over de aspecten van het werken met vlees, terwijl hij de slager op zijn beurt van allerlei culinaire tips voorziet.
Ik ben een groot voorstander van het open denken. Wie de retail mijdt, omdat deze als concurrent wordt gezien, heeft oogkleppen voor. Doe uw voordeel met alle kennis en innovaties om u heen. En neem vooral eens letterlijk een kijkje in de keuken!