Klantenkennis

17 juli 2015 Wendy Noordzij

Ik ben zo'n consument die graag de boodschappen bij de versspecialist haalt, maar daarbij graag wel een beetje gemak wil hebben. Een etiket met een houdbaarheidsdatum vind ik een uitkomst. Hierdoor hoef ik niet meer te twijfelen wanneer ik de anderhalf ons ham ook alweer heb gekocht en hoe lang ik deze nog kan bewaren.

Ik ben niet de enige. Zo hoorde ik laatst van een leverancier van biologisch vlees dat de verkoop van halve kippen bij veel biologische slagers goed liep, maar bij één ondernemer aanmerkelijk achterbleef. En wat bleek: hij was de enige die zijn halve kippen niet had geëtiketteerd. Toen hij dat wel deed, ging de verkoop zienderogen omhoog.

Dat toont aan hoe belangrijk het is om in te spelen op de wensen van de klant. Een steeds groter wordende groep detaillisten ziet op dat gebied kansen in de verkoop van andere versproducten. Zo kan de consument onder één dak steeds meer kwaliteitsproducten inkopen en dat blijft in veel gevallen enorm te worden gewaardeerd.

Als detaillist moet je weten wie je klant is, maar ook wie dat niet is. Daarover werd onder meer gesproken tijdens een bijeenkomst van de Nederlandse Bond voor Poeliers en Wildhandelaren (NBPW). Als vers hot is, dan ligt er een nieuwe klantenkring op je te wachten, redeneert Hans Schülski.

Maar hoe bereik je deze klant? En wordt er veel voldoende rekening gehouden met de toekomstige generatie, die volledig digitaal is? Nu begint onlineverkoop al een steeds grotere rol te spelen en deze verschuiving is volgens Schülski onomkeerbaar. Wil je als ondernemer over vijftien jaar nog bestaansrecht hebben, dan is het zaak om mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen en volop te communiceren, te socialiseren en te discussiëren met je klant, zodat je aan zijn wensen kan blijven voldoen.

Altijd op de hoogte blijven?