Feestje

12 september 2013 Edwin Rensen

Wat is er toch met kip aan de hand? Nederlandse huishoudens hebben in de eerste helft van 2013 een recordbedrag van €290 miljoen aan kip uitgegeven. Dat is 3,7 procent meer dan in dezelfde periode van 2012.

Kip heeft een gezond imago, is lekker, veelzijdig en makkelijk te bereiden. Bezorgconcept De Bezorgbeer laat zelfs gegrilde kippen thuis bezorgen door een bezorger met witte helm en rode hanenkam. We kunnen er de schouders over ophalen en lacherig over doen, maar de klant anno 2013 wil én kip én gemak. Met die trends moet je wat, óók als slager.

Tijdens de VAS-beurs op 23 en 24 september komen alle belangrijke (gemaks)trends voor de slager aan bod. Een bijzondere editie omdat als beurslocatie gekozen is voor de historische Markthal op het Amsterdamse Food Center. Niets ten nadele van de Borchlandhal, waar de vorige edities werden gehouden. ‘Maar in een omgeving waar ook een slachthuis, grossiers, importeurs van wild en gevogelte en groente-importeurs zijn gevestigd voelt het beter’, stelt VAS-voorzitter Sjaak van der Werff. Een marktmeester en stadsomroeper zorgen straks voor een stukje nostalgie in een modern jasje. Dat belooft dus wat. Een feest waar de slager naar uit kan kijken.

Maar het is niet alléén rozengeur en maneschijn in dit nummer van Vleesmagazine. We starten een serie artikelen over de soms bitter noodzakelijke bedrijfsoverdracht. Iets minder dan de helft van de slagers is ouder dan vijftig en krijgt tussen nu en 2025 met bedrijfsbeëindiging te maken. In de praktijk blijkt bedrijfsoverdracht voor de slager één van de meest complexe problemen te zijn waar hij mee te maken krijgt. En als dat proces goed verloopt, blijft er een slager in het dorp of de stad. En daar is het ons allemaal om te doen.

 

Dit commentaar verscheen eerder in Vleesmagazine van september 2013.

Altijd op de hoogte blijven?