Op 4 en 5 november is er weer een VAS-beurs. Dit keer in de Beursfabriek in Nieuwegein. Hopelijk wordt het op deze locatie weer net zo’n sfeervolle, interessante en onderhoudende beurs als we in Amsterdam gewend waren. En ook nu in Nieuwegein zullen weer de vakwedstrijden gehouden worden.
Trouwe lezers weten inmiddels dat ik een fervent aanhanger ben van het meedoen aan vakwedstrijden en dat niet eens zozeer om het winnen van een prijs. Voor mij is het winnen van een grote beker geen doel op zich. Nee, ik ben van mening dat het een uitstekende manier is om eens een extra controle uit te voeren op de kwaliteit van uw producten. Het meedoen aan een vakwedstrijd is een uitgesproken gelegenheid om uw vakbroeders eens kritisch naar uw producten te laten kijken.
We zien de laatste jaren steeds meer een verschuiving binnen ons assortiment van traditioneel vlees naar vleesproducten en maaltijden. In de vakwedstrijden zien we dat duidelijk terug: de aantallen producten in de A-rubrieken nemen iets af maar de hoeveelheid aangeboden producten in de B-rubrieken zit duidelijk in de lift.
U ziet dat ook terug in uw slagerij. Welnu, dan is een vakwedstrijd een prima gelegenheid om uw eigengemaakte lasagne, mosterdsoep of eiersalade eens kritisch te laten beoordelen door vakgenoten. U kunt er alleen maar uw voordeel mee doen.
De organisatoren van de VAS hebben ook weer een C-rubriek ingevoerd . Dus ook de collega’s die zich willen profileren met buffetschotels, showschotels, opgemaakte salades e.d. krijgen weer een geweldig podium.
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat het uiteindelijke resultaat teleurstellend is, of dat u het niet eens bent met het juryoordeel. Da’s balen, ik weet er alles van, maar uiteindelijk moet het doel zijn dat u als deelnemer er iets van leert. Als de uitslag, om wat voor reden dan ook teleurstellend is, dan is dat jammer, maar een reden te meer om kritisch naar uw producten te kijken. Het beoordelingsformulier geeft misschien goede handvatten.
En denk gewoon: volgende keer beter. Ik hoop natuurlijk echter van harte dat u een geweldige prijs meeneemt: een kroon op al het werk van u en uw medewerkers. Vergeet dan ook vooral niet om daar mee uit te pakken!
Er is een marketingregel die luidt: “be good and tell it”. Niet te bescheiden zijn en gewoon die regel opvolgen.
Tot ziens in Nieuwegein.