Baaij Fresh nieuwe stijl is amper een jaar oud. Maar de formule komt niet uit de lucht vallen, vertelt Ad Baaij, samen met zijn broer Kees eigenaar van de zaak. “In 1947 begon onze opa een viswinkel. Sindsdien groeien we. Nu hebben we zelfs een ambachtelijke slagerij in onze verswinkel.” Vis, vlees, catering, party’s, zelfbediening, webwinkel: zonder probleemloze E-commerce zou het niet haalbaar zijn. Het FAK-systeem levert die.
Directe winst
E(lectronic) commerce is een verzamelnaam voor transacties die digitaal worden afgehandeld. E-commerce heeft veel voordelen. Bestellingen kunnen 24/7 worden ingevoerd, je hoeft niet aanwezig te zijn. Tegenwoordig verwachten consumenten dat je een webshop hebt. Je kunt een breder assortiment voeren zonder dat je grote voorraden hoeft aan te leggen. De efficiëntie levert directe winst op: nooit te veel of te weinig grondstoffen, altijd alles vers. Door slimme integratie is het mogelijk om klanten ook via de webshop hun eigen broodjes of maaltijden te laten samenstellen. Ad Baaij heeft bovendien nooit meer te weinig of overbodig personeel lopen; hij leest uit wat de piekmomenten zijn.
Van klein tot groot
“Bij ons gaat de automatisering ver, vertelt Baaij. “FAK Software zorgt voor perfecte afstemming tussen praktijk en techniek. Willen vijftig of vijfhonderd man uitgebreid gourmetten? Moet je je voorbereiden op een drukke Koningsdag met veel extra snacks en broodjes? Stuurt de Horeca je ‘s avonds nog flink wat bestellingen door? Groot of klein, het FAK-systeem berekent hoeveel en welke grondstoffen je nodig hebt. Inkopen, klaarzetten en (voor)bereiden maar! Eventuele allergenen en de weinige E-nummers die we nog gebruiken staan op het etiket dat automatisch wordt geprint. Voeren we een wijziging door, dan gebeurt dat ‘vanzelf’ overal, van kassa tot webwinkel. Net zo belangrijk vinden we dat de medewerkers mee zijn gemoderniseerd. Dat is een goede ontwikkeling. Iedereen hier is zowel Vakman als Fak-man.”