Zondag naar supermarkt wint aan populariteit

3 april 2014 ANP

Zondag naar de supermarkt gaan, is vorig jaar populairder geworden. 56 procent van alle huishoudens in Nederland legde een bezoek af aan de supermarkten, tegen 52,6 procent in 2012. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

De supermarkten varen er wel bij. De zondagse bezoekers zorgden in 2013 voor een omzet van 900 miljoen euro, 23 procent meer dan in 2012. Per bezoek werd gemiddeld 21,37 euro uitgegeven, iets meer dan in het voorgaande jaar.

Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden geven bijna 6 procent van hun supermarktbestedingen uit op zondag, onder 65-plussers is dit slechts 1,2 procent.

Omzetdaling

Overigens is de omzet van de Nederlandse supermarkten is in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 1,7 procent gedaald tot 8,21 miljard euro, aldus GfK. De daling heeft voor belangrijk deel te maken met de late Pasen.

Aan de kassa's van de supermarkten werd vaker afgerekend, maar de individuele consument gaf wel minder uit. Per kassabon daalde de omzet met 1,5 procent naar 21,90 euro.

Altijd op de hoogte blijven?