Tijdens het VIP-event hield Carin Frijters de presentatie 'De ondernemende verswinkel'. In haar presentatie nam Carin haar toehoorders mee in de mogelijkheden die je als verswinkel hebt om in te spelen op ontwikkelingen van vandaag de dag. Volgens Carin zijn er vier identiteiten waar je als versondernemer voor kunt kiezen.
1. Maximaal gemak
Wil je maximaal gemak gaan bieden? Zorg dan dat je klanten in je winkel makkelijk de weg vinden. Maar ook: laat jongere generaties zien hoe ze iets moeten klaarmaken en spring in op momenten als stress rondom feestdagen.
2. Bewust en gezond
Een tweede optie is 'bewust en gezond'. Wil je hiervoor gaan, biedt je klant dan informatie over voedingswaarden en vitaminen. Op de kaartjes waar nu vaak alleen product en prijs staan, kun je meer informatie kwijt.
3. Transparant
Het bovenstaande geldt eigenlijk voor de optie ‘transparant’. Daar kun je ook ‘keuzehulp’ bij aanbieden: van welke smaken houdt de klant en welke producten heb je dan voor hem of haar?
4. Inspirator
En tot slot de vierde optie. Een versondernemer kan er voor kiezen om een ‘inspirator’ te zijn. Inspireer je klanten, door je eigen passie en liefde voor het vak, om met jouw producten aan de slag te gaan.
Carin Frijters
Carin Frijters is de oprichter van retailadviesbureau CF retail en auteur van de retailbijbel Prikkel de Koopknop en het praktische vervolg RetailTheater. Haar hele werkzame leven is ze al werkzaam in de retail. Ze inspireert niet alleen, maar bouwt ook samen met retailers aan onderscheidende winkelconcepten. CF retail helpt bij de (strategische) ontwikkeling of leidt met haar landelijke netwerk van specialisten het project van begin tot eind in goede banen. Daarnaast geeft ze lezingen, trainingen en een mastercourse over retail- en consumententrends en de praktische vertaling ervan naar de winkelvloer.