Wakker Dier start campagne tegen plofkip bij Vomar en Hoogvliet

unnamed

Wakker Dier is maandag 21 september gestart met een campagne tegen de regionale supermarktketens Vomar en Hoogvliet, omdat beide supermarktketens nog jaren plofkip blijven verkopen. 'Op dat gebied zijn Hoogvliet en Vomar de ergste achterlopers in supermarktland', aldus de dierenwelzijnsorganisatie.

'Alle grotere supermarkten zijn al bezig met de omschakeling naar een betere kip. Zo stoppen de drie grootste supermarkten dit jaar al met plofkip', aldus Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie waarschuwt de klanten van de achterblijvende supers in haar campagne op regionale radio en in regionale kranten. 'We roepen de klanten van Vomar en Hoogvliet op om hun winkel wat peper in de *piep* te stoppen!', aldus Wakker Dier.

'Flopkip'

Op dit moment liggen de schappen van Vomar en Hoogvliet volgens Wakker Dier nog vol met plofkip. Beide supermarkten blijven vasthouden aan de afspraken van het Kip van Morgen-convenant, een inmiddels opgeheven samenwerkingsverband tussen supermarkten om van de plofkip af te stappen. Deze afspraak houdt in dat uiterlijk in 2020 de plofkip wordt vervangen door de Kip van Morgen: een kip die het maar een fractie beter heeft dan de plofkip en door Wakker Dier ‘flopkip’ wordt genoemd.

Albert Heijn, Jumbo en Lidl

Terwijl Hoogvliet en Vomar dus nog jaren plofkip willen blijven verkopen, verwijderen de meeste supermarkten deze kip veel eerder uit het schap. Zo zijn eind dit jaar de verse vleesschappen van onder andere Albert Heijn, Jumbo en Lidl al plofkipvrij.

Beter Leven-kenmerk

Vroeg of laat vervangen alle supermarkten de plofkip door een variant van de Kip van Morgen. Al deze nieuwe kipconcepten zijn wat dierenwelzijn betreft beter dan de plofkip, maar verdienen niet één ster van het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. De welzijnseisen variëren van de ‘flopkip’, met minimale verbeteringen zoals afgesproken in het supermarkten-convenant, tot een aanzienlijke verbeterstap zoals bij de Nieuwe Standaardkip van Jumbo. Van deze kipconcepten zonder keurmerk biedt de Jumbokip tot nu toe het beste welzijnsniveau. Jumbo wordt daarom als het goede voorbeeld genoemd in de radiospot en printuiting van de campagne. De kleinere ketens MCD en Boon’s Markt hebben zich inmiddels met hun ‘Betere Kip’ aangesloten bij de welzijnseisen van Jumbo.

Keurmerk

Sinds de start van de plofkipcampagne van Wakker Dier in 2012 zijn veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming. Wakker Dier zet de campagne voort totdat alle kip voorzien is van het Beter Leven-keurmerk. Supermarkten Jumbo, Plus en Lidl hebben nadrukkelijk aangegeven dat zij dit ook nastreven, al hebben ze hiervoor nog geen einddatum gegeven. Inmiddels is gemiddeld 23 procent van de kip in het schap voorzien van een keurmerk voor dierenwelzijn.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Op Internationale Grüne Woche in Berlijn presenteert Vion een monitoringstool met slimme cameratechniek om de interactie tussen mens en dier op slachterijen te observeren. De tool is voorzien van Artificial Intelligence (AI). De camera's nemen onafgebroken alle beelden op en de software analyseert deze.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.