Dierenbescherming start campagne voor diervriendelijker vlees op de barbecue

BBQ_Pixabay

Foto: Pixabay

Met de start van het bbq-seizoen liet de Dierenbescherming onderzoek doen naar het bbq-eetpatroon van consumenten. Consumenten blijken dan meer vlees te eten dan normaal en letten bij de aankoop niet altijd op dierenwelzijn. Daarom start de Dierenbescherming een campagne.

Multiscope voerde het onderzoek uit en ondervroeg daarvoor 1.020 vleesetende consumenten van de leeftijd 25-59 jaar. Ruim veertig procent van de respondenten geeft aan dat ze tijdens het bbq-seizoen meer vlees eten dan normaal. Gemiddeld consumeren ze zo’n vier stukjes (3,7) vlees bij het grillen in de tuin of op het balkon.

Campagne Dierenbescherming

In bijna de helft van de gevallen (46 procent) legt vlees zonder keurmerk op de barbecue. Om dit te veranderen start de Dierenbescherming een campagne op de radio, video-on-demand en print. De campagne attendeert bbq-ers erop om te letten op het Beter Leven keurmerk. De focus ligt op producten met drie sterren, de hoogste score van het Beter Leven keurmerk. Deze dieren krijgen veel meer ruimte en hebben de keuzevrijheid om naar buiten te gaan, in een speciale uitloop.

Beter Leven keurmerk

Uit het onderzoek blijkt dat 47 procent van de ondervraagden bij de aanschap van bbq-vlees niet let op een keurmerk. Hier is volgens de Dierenbescherming duidelijk winst te boeken. Zeker omdat 68 procent aangeeft bereid te zijn vlees met het Beter Leven keurmerk vaker aan te schaffen als ze zouden weten dat de dieren meer leefruimte krijgen dan sterloze vleesproducten. Producten zonder keurmerk zijn volgens de Dierenbescherming in de supermarkt “nog steeds volop verkrijgbaar, zeker in het barbecueseizoen”.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Keuze consumenten

BBQ-eetpatroon Dierenbescherming

Bij de keuze van consumenten spelen meerdere factoren een rol. Bijna één op de vijf (19 procent) let op het Beter Leven keurmerk logo, maar prijs is voor velen (54 procent) nog altijd bepalend en gemak blijkt voor mensen (45 procent) bij het barbecueën ook erg belangrijk. In het barbecueseizoen wordt bijvoorbeeld vaker voor kant-en-klare producten als gemarineerd en gesneden vlees en spiesjes gekozen. Kip gekocht in de supermarkt is favoriet voor op de barbecue (38 procent).

Voorlichting

Het onderzoekt sterkt de Dierenbescherming in de overtuiging dat goede voorlichting belangrijk blijft, niet alleen over de toenemende verkrijgbaarheid van producten met het Beter Leven keurmerk, maar ook over de leefomstandigheden van de dieren. Die zijn onder het Beter Leven keurmerk stukken beter.

Lees ook
Vlees in de media - week 47

Vlees in de media - week 47

Omgaan met medewerkers met financiële zorgen, kweekvlees toegestaan in Verenigde Staten en slager Van Broekhuizen overweegt vertek vanwege klagende buren. Wat gebeurde er afgelopen week in de vleesbranche? Een greep uit de media.

Vlees in de media - week 46

Vlees in de media - week 46

De hele vleessector worstelt met de hoge energieprijzen, een windmolen op zijn perceel en slachtvisite. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Wouter...