Vooral oudere klant komt nog bij slager

attachment-002_food-image-VLS10060I02

Klanten van boven de vijftig jaar zijn goed voor bijna tachtig procent van de omzet van slagerijen. Klanten onder de dertig jaar kopen hun vlees vooral bij de supermarkt.

Dat blijkt uit de door onderzoeksbureau GfK opgestelde monitor over 2014 van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS). Slechts 2,4 procent van de omzet van de slagerijen zijn afkomstig van klanten onder de dertig jaar. Bij supermarkten ligt dat percentage op 7,2 procent.

Verdwijnen C1000

Over het algemeen concluderen de onderzoekers dat de totale vleesomzet in Nederland onder druk staat door veranderende eetgewoontes. Nederlanders eten minder vlees. Door het verdwijnen van C1000 is ook de promotiedruk vanuit de supermarkt gedaald. Daarmee zijn ook de prijsverschillen tussen supermarkten en slagerijen gestabiliseerd, nadat deze jarenlang zijn gestegen.

1-Slagers_omzetgrafiek-300x170

De totale vleesomzet in Nederland (gedefinieerd als het ‘universum van de slagersmarkt’) is vorig jaar met €200 miljoen gedaald naar €5,7 miljard. Supermarkten domineren deze markt en nemen 82,1 procent van de markt voor hun rekening. Slagers zijn goed voor 14,3 procent, terwijl 3,7 procent van de bestedingen via andere kanalen worden gedaan. Hoewel het aantal slagers met 6 procent is gedaald, is het marktaandeel de laatste jaren wel stabiel.

2-Slagers_marktaandeelgrafiek-300x165

Online speelt nog nauwelijks een rol bij de omzet van slagerijen. Verkopen via webshops zijn nog maar goed voor 0,4 procent van de omzet. Toch zegt al 20 procent van de slagerijen een webshop te hebben. Van de overige slagers verwacht 9 procent er zeker een te beginnen en 9 procent wil hier waarschijnlijk mee aan de slag.

3-Slagers_kanalengrafiek-300x169
Lees ook
Geld Verdienen aan overtollig voedsel

Geld Verdienen aan overtollig voedsel

De anti-verspillingsapp Too Good To Go wordt onder versondernemers steeds populairder. Zowel slagers als bakkers en visspecialisten raken hun overgebleven verse spullen voor een zacht prijsje kwijt aan de consumenten die bij de app zijn aangesloten. De zogeheten ‘Magic boxen’ vinden gretig aftrek. “Het is een win-win situatie,” klinkt het onder de...

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.

‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag.