Voeding helpt inflatie verder de put in

geld

Goederen en diensten voor consumenten zijn voor het eerst in bijna dertig jaar goedkoper geworden dan een jaar eerder. Minder harde groei van de prijzen van voedingsmiddelen spelen daarbij een belangrijke rol.

De inflatie in juli daalde naar min 0,3 procent, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend. In juni waren voedingsmiddelen nog 1,4 procent duurder dan een jaar eerder. De prijsstijging in juli was met 0,5 procent minder sterk. Dit had een verlagend effect op de inflatie. Ook goedkopere benzine en de prijsontwikkeling van pakket- en vliegreizen naar het buitenland drukten de inflatie.

Inflatie ook zonder deze factoren gedaald

Omdat de prijsontwikkeling van energie en voeding sterk fluctueert en de prijzen van alcohol en tabak vaak stijgen door belastingmaatregelen, kijkt het statistiekbureau ook naar de inflatie exclusief deze producten. De inflatie in juli volgens deze maatstaf kwam uit op 0,3 procent. In de voorgaande twee maanden was dit 0,5 procent.

Inflatie ligt nu verder onder het niveau van de eurozone

Op basis van de geharmoniseerde Europese meetmethode namen de consumentenprijzen vorige maand af, van min 0,2 procent in juni, tot min 0,6 procent. Daarmee is de inflatie in Nederland nog verder onder het niveau van de eurozone komen te liggen.

Ontwikkeling is al langere tijd aan de gang

Volgens het CBS ligt de prijsstijging in Nederland al langere tijd ‘duidelijk’ onder het langjarige gemiddelde van 2 procent. Goederen worden al sinds 2014 goedkoper, terwijl de prijsstijging van diensten vanaf de tweede helft van 2015 steeds kleiner is geworden. De afgelopen tweeënhalf jaar was de inflatie in vrijwel alle maanden lager dan 1 procent. Dit is de langste aaneengesloten periode in bijna dertig jaar waarin de inflatie lager was dan 1 procent.

Lees ook
Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

De natuur bepaalt

De natuur bepaalt

Inmiddels is het alweer 2021. Het jaar begon niet zoals iedereen ongetwijfeld had gehoopt, net als iedereen weet dat de tijd geen rekening houdt met onze wensen. De vraag is waar we naartoe gaan. Wie geeft ons het inzicht op waar we over een paar maanden zullen staan?Ook de komende tijd is nog steeds onzeker en nog steeds hebben we geen idee welke kant...