Vleesomzet Nice to Meat steeg 20 procent na heropening Rijksmuseum

Nice-to-meat2

De heropening van het Rijksmuseum in Amsterdam, in 2013, zorgde vanaf dat moment voor een omzetstijging van twintig procent per jaar bij de grootste en oudste horecaslagerij van Nederland, Nice to Meat. Dit familiebedrijf voorziet vrijwel alle sterrenrestaurants en tophotels in Nederland dagelijks van vers vlees.

Die onthulling doet Mikel Pouw, eigenaar van Nice to Meat, in een uitgebreid interview vanwege het 126-jarig bestaan van de onderneming. Recent kwam het familiebedrijf erachter dat het niet 125 jaar, zoals abusievelijk werd aangenomen, maar 126 jaar bestaat. In het vraaggesprek gaat Mikel Pouw onder meer in op het kwaliteitsdenken van het bedrijf dat in het DNA van de onderneming verweven zit. Twee toplocaties in onze hoofdstad zijn daarbij doorslaggevend: het gerenoveerde Rijksmuseum en het 5-sterren Hotel Okura Amsterdam.

Welvaart

Wij zijn een bedrijf dat ‘voor in’ de economie zit, zegt Pouw. ‘Als Amsterdam het goed doet, dan merken wij dat. Vanaf de dag dat het Rijksmuseum weer openging, 13 april 2013, is de omzet van Nice to Meat met twintig procent per jaar gestegen. Opeens kwam een ander type toerist naar Amsterdam. Niet langer alleen de rugzaktoerist die wiet kocht, maar ook de hogeropgeleide toerist met een hoog inkomen die goed wil eten. Die groep werd steeds groter. De opening van het Rijksmuseum heeft de stad enorm veel welvaart gebracht.’

Het kwaliteitsdenken dat het familiebedrijf in 126 jaar heeft ontwikkeld, heeft in de jaren negentig een enorme impuls gehad door voormalig executive chef-kok Oshima van het hoofdstedelijke Hotel Okura Amsterdam. Hij bracht Pouw in Japan in contact met Japans Wagyu beef, tot op dat moment een onbetaalbare luxe lekkernij die voor Nederland onbereikbaar was. Nederlandse vleesimporteurs zagen er niets in, omdat ze het te vet en met 1000 gulden per kilo veel te duur vonden. Pouw: 'Ik had maar één doel: ik wilde de importeur worden van dit keizerlijke Wagyu beef.’

Kwaliteitslabel

Nice to Meat haalde zijn eerste Wagyu beef halverwege jaren negentig bij een farm in Oklahoma (VS). ‘Die boer kon het vlees leveren tegen een prijs die wel zou werken in Europa. We begonnen met twee Wagyu-koeien: één voor Hotel Okura Amsterdam en één voor Nice to Meat. We zijn toen ‘Wagyu Weeks’ gaan organiseren in Hotel Okura Amsterdam met ontbijt, lunch en diner. De gemiddelde besteding ging zomaar twintig euro per persoon omhoog.’

Sindsdien is Wagyu beef nooit meer van de kaart van het Hotel Okura Amsterdam weggegaan. ‘In 2014 zijn we als eerste in Europa het echte Japanse Wagyu beef uit Japan gaan importeren. Ons doel was verwezenlijkt. Anno 2019 importeren wij meer dan vijftig Wagyu-koeien per maand. Nice to Meat International heeft 35 procent marktaandeel van Japans Wagyu beef in Europa. Hotel Okura Amsterdam heeft ervoor gezorgd dat er kwaliteitsproducten zijn voor de Nederlandse horeca en vormt de backbone van het Nice to Meat Gold Label.’

Het verhaal achter het vlees

  • nice-to-meat-RSM191114-9961-250x300 Mikel Pouw
  • De Nice to Meat kwaliteitslabels ‘Select Label’, ‘Classic Label’ en ‘Gold Label’ stellen het bedrijf in staat ‘het verhaal van het vlees’ te vertellen. ‘In het verleden is het naar mijn idee misgegaan doordat slagers veel te anoniem over hun product spraken. Je moet, vind ik, over vlees vertellen als ware het een goede fles wijn. Je moet over je biefstuk álles kunnen vertellen wat je weet. Om welk ras gaat het? Op welke grond heeft het rund gelopen? Hoe oud was het dier? Waar bestond het voedsel uit? Wat is de herkomst van het dier? Is het een mannetje of een vrouwtje? En raszuiver of gekruist? De introductie van de kwaliteitslabels van Nice to Meat was echt een gouden greep. Het stelde ons plotseling in staat om het verhaal over ons vlees te vertellen, verhalen die de klant begreep. Ik haalde de biefstuk uit zijn anonimiteit.’

Classic Label is het basisassortiment. Daarmee concurreert Nice to Meat met andere horecaslagers, alleen levert Nice to Meat een constante kwaliteit. ‘Het Classic Label is perfect voor horecazaken waar het draait om de gezellige ambiance, lekker eten tegen een gunstige prijs.’ Het Select Label is altijd een vers product dat heel geschikt  is voor chefs van 4- en 5- sterrenhotels, restaurants en gourmet bistro’s.

Gold Label

Het Gold Label is het vlaggenschip van Nice to Meat. ‘Gold label richt zich op de culinaire top van Nederland', legt Pouw uit. 'Gold Label kan gaan om de vaktechnische bewerking, zoals ‘dry aging’. Dat is een rijpingsproces waardoor het vlees extra mals wordt en de smaak intenser. Een andere mogelijkheid is steaks alleen uit het midden snijden, waardoor alle steaks dezelfde portionering hebben, dezelfde hoogte en, bijvoorbeeld, dezelfde hoeveelheid vet.’

Een chef van een 5-sterrenhotel die een diner voor duizend gasten moet uitserveren vereist een constante kwaliteit. ‘Die kan Nice to Meat garanderen. Maar Gold kan zich ook onderscheiden door het land van herkomst, zoals de USA cornfed Creekstone Black Angus, het Limburgse Livar kloostervarken of het Japans Wagyu beef, het Spaanse Iberico varken of van Hollandse bodem het MRIJ-rundvlees van Piet. En doordat we het zelf via Nice to Meat international importeren rechtstreeks van de boer tot bij de klant op het bord.’

[intermezzo: 1]
Lees ook
Succesvolle achtste editie van Gastvrij Rotterdam

Succesvolle achtste editie van Gastvrij Rotterdam

Van 20 tot en met 22 september was Rotterdam Ahoy het toneel van Gastvrij Rotterdam. Met ruim 300 exposanten en 11.264 bezoekers kijkt de organisatie terug op een succesvolle achtste editie.

Horecagroothandel Chateaubriand overgenomen door Ambachtelijke Slager Van der Zee

Horecagroothandel Chateaubriand overgenomen door Ambachtelijke Slager Van der Zee

Ambachtelijke Slager Van der Zee, onderdeel van HANOS Internationale Horeca Groothandel, nam 27 september horecagroothandel Chateaubriand over. Voorlopig blijft de groothandel in het Food Center Amsterdam een zelfstandig bedrijf. Komend jaar worden toekomstplannen gemaakt om het merk Chateaubriand breder te gaan vermarkten voor alle slagerijvestigingen...

Duizenden horecaprofessionals bijeen tijdens BBB Maastricht 2021

Duizenden horecaprofessionals bijeen tijdens BBB Maastricht 2021

MECC Maastricht stond van 11 tot en met 13 oktober in het teken van BBB Maastricht. Duizenden horecaprofessionals kwamen naar de 66ste editie van de horecavakbeurs BBB Maastricht om te proeven, te beleven en te netwerken. Volgens beursmanager Silvie Slachter heeft BBB Maastricht een kwaliteitsslag gemaakt en gaat meer dan ooit voor ‘more...