Vlees in de media | Week 26-2023

30 juni 2023 Redactie Vleesmagazine Herbert Wiggerman

Interview met CEO en CFO van Vion over de jaarcijfers, drukte bij de islamitische slager vanwege het Offerfeest en levensmiddelentechnoloog laat zien hoe ze vleesvervangers maakt. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Slagers

Vanwege het Offerfeest is het erg druk bij Slagerij Kaddour. De voorbereidingen beginnen al vroeg vertelt Farouk El Kodady aan In de buurt Utrecht. “We maken afspraken en reserveringen bij de boeren waar we onze lammeren bestellen. Belangrijk in de islamitische ideologie is dat deze een goed leven hebben gehad.”

Rodi.nl doet verslag van het 70-jarig jubileum van Japke van ’t Riet bij slagerij van ‘t Riet. Ze denkt er nog niet aan om met pensioen te gaan. “Kijk, de nieuwe taken laat ik over aan de jongere meiden. Maar er is nog genoeg te doen in de winkel.”

Productie en industrie

Foodbusiness spreekt naar aanleiding van de jaarcijfers met CEO Ronald Lotgerink en CFO Tjarda Klimp van Vion. “Met de stevige herstructurering in Duitsland en eenmalige last van €63,5 miljoen hebben wij nu de pijn genomen en kunnen we weer vooruit”, zegt Lotgerink.

Deze week was het islamitische Offerfeest. Daarom schrijft Yeşim Candan dit keer voor RTL Nieuws een column over ritueel slachten. “Ritueel slachten is mij niet vreemd. Als klein meisje zag ik in Turkije mijn opa een schaap slachten.”

“De vetkwaliteit van een varkenskarkas is realtime te meten met een camera aan de slachtlijn en een algoritme dat de beelden vertaalt”, meldt Pigbusiness. “Door het realtime meten van de vetkwaliteit is te bepalen voor welke afzetmarkt het vlees het geschiktst is.”

Vleesvervangers

Levensmiddelentechnoloog Miek Schlangen is bezig om dé vleesvervanger van de toekomst te maken: eentje die bijna niet te onderscheiden is van het echte werk. In een video legt ze aan het AD uit hoe ze dat doet aan de Universiteit van Nederland.

“Supermarkten leggen vleesvervangers steeds vaker tussen het vlees”, meldt Foodbusiness. “Volgens de supermarkten zit er een duidelijk doel achter het trend, want verschillende supermarkten hebben aangegeven om meer plantaardige proteïne te willen verkopen. Supermarkten lijken met de nieuwe stap vooral de routinekoper vaker te willen bereiken.”

 

Altijd op de hoogte blijven?